Bezkontaktowy przesył energii na duże odległości

Bezkontaktowy przesył energii na duże odległości SEW-Eurodrive

Gdy klient chce szybko i elastycznie transportować towary na duże odległości bez potrzeby wykorzystania wszelkiego rodzaju przenośników, najlepszym rozwiązaniem są mobilne systemy transportowe. Idealnym sposobem zasilania takiego systemu jest Movitrans, bezstykowy, cichy i odporny na zużycie. Brakuje miejsca na szafę rozdzielczą? Dzięki nowemu decentralnemu rozwiązaniu Movitrans można zaoszczędzić i miejsce, i czas.

W wielu zakładach maszyny i urządzenia są oddalone od siebie na znaczne odległości. Wcześniej połączenia między nimi realizowane były za pomocą kosztownych i wymagających dużych nakładów na konserwację przenośników lub pojazdów kierowanych przez pracowników. Dziś mobilne systemy transportowe pokonują takie odcinki bez najmniejszych problemów. Jeżeli materiały lub towary muszą szybko pokonywać długą drogę i być bezpiecznie transportowane z punku A do punktu B, najlepszym systemem zasilania dla bezobsługowych pojazdów jest Movitrans firmy SEW-Eurodrive.

Powiązane firmy

Rozwiązanie jest proste. W przypadku systemu Movitrans przesył energii realizowany jest bezkontaktowo przez szczelinę powietrzną, dzięki czemu połączenie jest całkowicie bezobsługowe oraz odporne na zużycie. Poza tym bezstykowe zasilanie pozwala również na osiąganie wysokich prędkości; przekraczających 10 m/s. Cały system działa na zasadzie indukcyjnego transferu energii. Przesył energii elektrycznej do jednego lub wielu mobilnych urządzeń odbywa się przy tym w sposób bezkontaktowy za pośrednictwem na stałe poprowadzonego przewodu. Możliwe jest też ładowanie stacjonarne w punkcie postojowym poprzez płytę ładowania. Kosztowne oraz wprowadzające wiele ograniczeń prowadniki kabli czy szyny prądowe to już przeszłość.

Szereg właściwości systemu

Wśród wielu zalet nowoczesnego rozwiązania można wyszczególnić m.in. takie jak:

* kompleksowość i możliwość stosowania z różnymi urządzeniami;

* technologię opierającą się na zasadzie indukcyjnego transferu energii;

* przekazywanie energii elektrycznej odbywające się bez przerwy za pośrednictwem przewodu ułożonego wzdłuż drogi;

* w przypadku zastosowania nowego systemu przewodów klinowych brak potrzeby wykonywania prac związanych z cięciem betonu czy zalewania szczeliny żywicą;

* sprzężenie elektromagnetyczne realizowane poprzez szczelinę powietrzną, niewymagające częstej konserwacji oraz zapewniające odporność na zużycie;

* bezkontaktowy przesył energii, który nie powoduje zanieczyszczeń i charakteryzuje się odpornością na zanieczyszczenia obce;

* bardzo prosta zasada działania zapewniająca ekstremalnie duże korzyści praktyczne w kontekście eksploatacji maszyn.

Kosztowne oraz wprowadzające ograniczenia prowadniki kabli, szyny prądowe czy sztywne instalacje montowane do posadzki to przeszłość.

SAFS: bezpieczne odłączanie zasilania

Aby zapobiec sytuacji, w której ludzie znajdą się w obszarze oddziaływania niewidzialnego pola elektromagnetycznego, technologia Movitrans została wyposażona w unikatowe funkcje bezpieczeństwa SAFS. SAFS oznacza Safe AC Field Stop (AC = prąd zmienny). Funkcji tej można użyć na przykład w przypadku nieużywania odcinka przewodu sterowniczego lub na potrzeby serwisowania pojazdów.

Funkcja SAFS zapewnia bezpieczne odłączenie pola magnetycznego, gdy na odcinku drogi żaden mobilny pojazd nie jest ładowany lub odcinek nie jest aktualnie użytkowany. SAFS jest zgodny ze standardem ISO 13849 w odniesieniu do Performance Level d (skrót PL d) lub ze standardem systemów napędowych IEC 61800-5-2.

Obszary zastosowania

Idealne rozwiązanie do elastycznego transportu materiałów, niezależnie od gałęzi przemysłu, to: systemy transportu naziemnego, elektryczna kolejka podwieszana (EMS), podnośniki lub urządzenia typu Shuttle, systemy mobilne, wózki poprzeczne, układnice, platformy Skillet oraz systemy transportowe w centrach logistycznych.

Certyfikaty, zgodność

Do wszystkich wskazanych komponentów Movitrans:

– CE (Europa);

– EAC – Euroazjatycka Unia Gospodarcza (Armenia, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan, Rosja);

– atest UL (USA oraz Kanada);

–UKCA (Wielka Brytania).

Redukcja kosztów inwestycji, uruchomienia i utrzymania

W ostatecznym rozrachunku decentralne i bezstykowe zasilanie Movitrans jest optymalnym wyborem, gdy użytkownik chce zwiększyć produktywność, jednocześnie redukując koszty. Takie rozwiązanie umożliwi skrócenie czasu instalacji i uruchomienia dzięki łatwej obsłudze oraz braku konieczności zastosowania szafy rozdzielczej.

W znacznym stopniu można zredukować koszty inwestycyjne, ponieważ nawet w przypadku przekształcenia fabryki i koncepcji maszyn da się nadal wykorzystać większość istniejących komponentów. Nie ma potrzeby nowych inwestycji. Możliwa jest redukcja kosztów; dzięki wysokiej wydajności energetycznej: połączenie najnowocześniejszych technologii oraz krótkich dróg rozdziału energii w przypadku ładowania liniowego lub punktowego zapewnia sprawną eksploatację maszyn. Ważnym elementem jest także długofalowa redukcja nakładów związanych z konserwacją, ponieważ Movitrans zapewnia zwiększoną dostępność urządzeń. Stosowanie oprogramowania inżynieryjnego Movitools MotionStudio ułatwi uruchomienie oraz wykorzystanie decentralnej bezstykowej technologii Movitrans. W skrócie zalety to:

Elastyczne zastosowanie

Jest to możliwe dzięki innowacyjnej technologii punktowej Movitrans, którą można też stosować w przestrzeni publicznej.

Łatwa konfiguracja

Dzięki modułowej budowie systemu Movitrans możliwe jest jego dostosowanie do zmiennych zadań oraz modyfikacja.

Większa produktywność

Movitrans oferuje maksymalne bezpieczeństwo systemowe, nie wymaga dużych nakładów konserwacyjnych i jest odporny na zużycie.

Oszczędność kosztów inwestycyjnych

Większość istniejących komponentów może zostać ponownie wykorzystana, nawet po zmianach koncepcji maszyn i fabryki.

Obniżenie kosztów eksploatacyjnych

Movitrans zapewnia zwiększoną dostępność maszyn oraz długofalowe oszczędności nakładów na prace konserwacyjne.

Zakres systemu

Movitrans składa się ze stacjonarnych oraz mobilnych komponentów systemowych. Zapewniają one łatwą i prostą integrację z istniejącymi systemami automatyki. W przypadku ułożonego w posadzce przewodu lub płyty ładowania konieczne jest zastosowanie płaskiej głowicy odbiorczej.

Szczelina powietrzna pomiędzy przewodami a głowicą może powinna wynosić około 20 mm. Dzięki temu możliwa jest wysoka wydajność transferu również w sytuacjach, w których głowica nie znajduje się w niezmiennej odległości od przewodów.

Źródło: SEW-Eurodrive

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę