Czy to będzie przełom w technologii liniowej?
Nowy materiał ślizgowy opracowany przez firmę igus ma zapewnić większą swobodę projektowania napędów liniowych. Miniaturowa prowadnica liniowa drylin T wykonana z materiału iglidur E3 pozwoli zmniejszyć tarcie nawet o 40% i zoptymalizować zasadę projektowania 3:1.
Zarówno w środowisku przemysłowym, jak i rozwiązaniach wykorzystywanych w domowych urządzenia zmaksymalizowanie żywotności prowadnicy liniowej i utrzymanie wymaganej siły napędowej na niskim poziomie wymaga maksymalnego zmniejszenia tarcia i zużycia. Firma igus w tym celu opracowała nowy materiał ślizgowy o nazwie iglidur E3 o współczynniku tarcia lepszym nawet o 40%. Zapewnia to użytkownikom większą swobodę projektowania układów liniowych opartych o łożyska ślizgowe. Po raz pierwszy z rozszerzeniem klasycznej zasady 2:1 do 3:1.
Dzięki nowemu materiałowi ślizgowemu miniaturowa prowadnica liniowa drylin T zapewnia płynną pracę i większą swobodę projektowania. W przeprowadzonych pomiarach uzyskiwał on współczynnik tarcia na poziomie około 0,16, tj. o 40% mniej w porównaniu ze standardowym materiałem stosowanym w łożyskach liniowych, jakim jest iglidur J. Pomiary były wykonywane w parze ciernej z twardo anodowanym aluminium. Oznacza to ponadto, że również ręczna regulacja wymaga przyłożenia o 40% mniejszych sił.
– Jest to ważny krok w kierunku większej swobody projektowania urządzeń wykorzystujących łożyska ślizgowe – mówi Stefan Niermann, szef działu technologii liniowej i napędowej w firmie igus.
Wspominana zasada 2:1 jest uproszczeniem reguły przekoszenia prowadnic ślizgowych, która generalnie dotyczy liniowych łożysk ślizgowych. Bazując na uśrednionym współczynniku tarcia 0,25, należy przyjąć, że odległość punktu przyłożenia siły napędowej od prowadnicy może być maksymalnie dwukrotnie większa od odległości pomiędzy łożyskami na jednej prowadnicy. Układ, który nie spełnia tej zasady, może pracować albo nierówno, albo w ogóle się blokować. Im większy dystans pomiędzy punktem przyłożenia napędu a łożyskami liniowymi, tym większy jest poziom zużycia oraz poziom wymaganej siły napędowej. Możliwość zastosowania nowego materiału sprawia, że siła napędowa może być teraz oddalona o 50% dalej niż to było wcześniej, bez zakłócania ruchu prowadnicy liniowej. Jednocześnie wymagane siły napędowe są zmniejszone o 40%, co oznacza 40% oszczędności energii w zastosowaniach napędzanych elektrycznie. Miniaturowa prowadnica drylin T jest dostępna w trzech rozmiarach (09, 12 i 15) i może być używana w takich zastosowaniach, jak technologia laboratoryjna i medyczna oraz budowa narzędzi.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Udowodniony lepszy ślizg – bez szkodliwych smarów
Miniaturowy wózek liniowy z nowymi elementami ślizgowymi iglidur E3 oferuje dobrze znane zalety rozwiązań igus motion plastics. Smary stałe zawarte w materiale w postaci wysokowydajnych tworzyw sztucznych zapewniają cichą pracę, wysoką odporność na zabrudzenia i brak konieczności konserwacji. Wyeliminowanie smarowania jest korzystne dla oszczędności kosztów, ale także dla środowiska.
źródło: igus