Elementy przeniesienia napędu w praktyce – case study
Układ przeniesienia napędu to system elementów umożliwiający napędzanie maszyny lub urządzenia poprzez przeniesienie energii mechanicznej z elementu napędzającego (np. silnika) na element napędzany, w wyniku czego uzyskuje się zamierzony ruch elementów roboczych. Jedną z głównych części takiego układu jest przekładnia, która transmituje napęd ze strony czynnej na bierną, wpływając jednocześnie na prędkość lub moment obrotowy elementu napędzanego.
Takie rozwiązanie posiada szereg zalet, m.in. prostą i kompaktową budowę, wysoką sprawność sięgającą 98%, równomierną pracę i łatwą obsługę. Do wad tradycyjnych przekładni zębatych opartych na kołach wykonanych z metalu należą m.in. stosunkowo głośna praca i konieczność obfitego smarowania.
Niedogodności te są szczególnie uciążliwe w przypadku urządzeń gastronomicznych, które z jednej strony wymagają zachowania wszelkich zasad projektowania obowiązującego w przemyśle spożywczym, z drugiej zaś strony są sprzętem stosowanym na co dzień przez użytkowników, którzy nie są wyspecjalizowanymi i przeszkolonymi operatorami maszyn.
Konstruktorzy z Bydgoskich Zakładów Maszyn Gastronomicznych „Ma-Ga”, zdają sobie sprawę ze wszystkich wyzwań, które stawia przed nimi projektowanie urządzeń gastronomicznych. Dlatego, tworząc nowy produkt – kotleciarkę KM20, zdecydowali się na zastosowanie kół zębatych ZCL produkcji Elesa+Ganter, które są wykonane z tworzywa. Samo urządzenie służy do szybkiego i precyzyjnego rozbijania plastrów mięsa i jest niezbędne w profesjonalnej gastronomii, ponieważ znacznie oszczędza czas, przy zachowaniu wysokiej jakości samego procesu. Nowatorska konstrukcja KM20 pozwala na dużą wydajność użytkową, jest prosta, łatwa w obsłudze i utrzymaniu w czystości, tania w eksploatacji i bezpieczna w użytkowaniu. Konstrukcja kotleciarki jest chroniona zgłoszeniem patentowym nr P. 432697.
Częścią składową urządzenia jest odpinany moduł do rozgniatania i zmiękczania plastrów mięsa. Producent wyposażył go w zespół specjalnie ukształtowanych segmentów ugniatających, wykonanych ze stali nierdzewnej. Segmenty te, umiejscowione na walcach, znajdują się wewnątrz korpusu modułu, a same walce napędzane są poprzez koła ZCL.
Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że w trakcie pracy segmenty ugniatające mają kontakt z mięsem. Koła zębate oddalone są nieco od miejsca rozgniatania, nie można jednak wykluczyć ich kontaktu z produktem. Czynnikami mającymi wpływ na wybór rozwiązania dostępnego w Elesa+Ganter są: niski współczynnik tarcia (szczególnie w porównaniu ze stalą), a tym samym brak konieczności używania środków smarujących, odporność na korozję i działanie środków myjących, cicha praca, odporność na drgania i niska masa własna przy jednoczesnej wysokiej odporności na zużycie. W przeciwieństwie do szeroko rozpowszechnionych wersji ze stali, koła zębate ZCL, a także listwy zębate ZCR, są wykonane ze wzmocnionego włóknami szklanymi technopolimeru na bazie poliamidu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Materiał ten odznacza się parametrami, które z powodzeniem mogą konkurować ze stalą, a dzięki unikalnym właściwościom znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie tradycyjne rozwiązania się nie sprawdzają. Wspomniane tworzywo cechuje się: wysokimi wartościami dopuszczalnych obciążeń skręcających, wysoką wytrzymałością na rozciąganie (około trzykrotnie większą niż w przypadku POM) i odpornością na temperatury nawet do 120°C.
Dzięki ścisłej współpracy konstruktorów z firmy Ma-Ga z Działem Technicznym Elesa+Ganter udało się dobrać rozwiązanie optymalne, które cieszy się popularnością, jest doceniane przez klientów i użytkowników urządzenia, a tym samym przyczynia się do wzrostu sprzedaży i rozwoju firmy.
Źródło: Elesa+Ganter