Innowacyjny system indukcyjnego przesyłu energii Movitrans w praktyce

SEW-Eurodrive
Reklama
Reklama

Podczas modernizacji zakładu DB Cargo Polska w Rybniku wykorzystano innowacyjny system indukcyjnego przesyłu energii MOVITRANS® firmy SEW-Eurodrive Polska. Został on zastosowany do zasilania automatycznego wózka transportowego, zaprojektowanego przez firmę Lean-Tech.

SEW-Eurodrive Polska, jako lider rynku z zakresu techniki napędowej i automatyzacji produkcji, bardzo często uczestniczy w kompleksowych projektach, których celem jest realizacja skastomizowanych aplikacji. Tego typu projekty, wymagające wieloletniego doświadczenia, modułowych rozwiązań i celnie dobranych usług serwisowych, są specjalnością SEW-Eurodrive. Najnowszy przykład to wykonanie we współpracy z firmami Lean-Tech oraz Budimex systemu do kolejkowania zestawów kołowych przy użyciu automatycznych, zasilanych bezprzewodowo pojazdów dla DB Cargo Polska. 

Firma Budimex zrealizowała dla inwestora – Zakładu Produkcji i Utrzymania Taboru Kolejowego DB Cargo Polska – przebudowę nawy pierwszej hali głównej w zakładzie w Rybniku. Jednym z elementów zadania był właśnie wspomniany system do kolejkowania zestawów kołowych. Realizacja zadania pozwoliła na zwiększenie wydajności linii potokowej do regeneracji zestawów kołowych, poprawę bezpieczeństwa pracowników, podniesienie ergonomii linii, wzmocnienie odporności na trudne warunki pracy i obniżenie kosztów utrzymania.

Inwestorowi szczególnie zależało również na tym, aby cały proces, składający się z dwóch odcinków, przebiegał bezpiecznie dla człowieka i produktów, a także na tym, aby udział pracowników w tym procesie był jak najmniejszy, powtarzalny i efektywny. Dlaczego zatem nie skorzystano ze standardowych rozwiązań dostępnych na rynku?

Zastosowanie tego rodzaju systemów nie było możliwe przy tak precyzyjnych wymaganiach, ograniczeniach na hali produkcyjnej oraz masie i kształcie zestawów kołowych, które regeneruje DB Cargo Polska. Ze względu na duże doświadczenie przy wdrażaniu dedykowanych systemów transportowych, przedstawionej ofercie i czasie dostawy, do realizacja tego zadania została wybrana firma Lean-Tech, która we współpracy z SEW-Eurodrive Polska przygotowała automatyczny wózek transportowy.

Największym wyzwaniem w czasie przygotowywania aplikacji było to, że automatyczny wózek transportowy działa w bliskim kontakcie z człowiekiem, przez co strefa pracy nie mogła być wygrodzona. Wózki zostały wyposażone w liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak skanery ze zmiennymi strefami czy listwy bezpieczeństwa. Wyzwaniem była również duża ilość obsługiwanych referencji oraz ograniczona, dopuszczalna powierzchnia kontaktu wózka z zestawami kołowymi.
Do zasilania wózków został wykorzystany indukcyjny przesył energii MOVITRANS® firmy SEW-Eurodrive Polska. Pozwoliło to zautomatyzować proces przemieszczania elementów do kolejnych stacji serwisowych, bez konieczności ingerencji człowieka. Wcześniej zestaw ważący około 1,5 tony przepychał operator siłą mięśni. 

Dlaczego system MOVITRANS® jest idealnym rozwiązaniem? Rosnące oczekiwania klientów dotyczące szybkości i wydajności systemów transportowych wymagają stosowania nowoczesnych systemów zasilających, a urządzenia do bezobsługowego transportu muszą mieć zapewnione stabilne i niezawodne źródło energii.

System MOVITRANS® działa na zasadzie indukcyjnego przesyłu energii. Przesył energii elektrycznej odbywa się w sposób bezstykowy za pośrednictwem przewodu na stałe poprowadzonego do jednego lub wielu mobilnych odbiorników. Urządzenia mobilne mogą być zasilane bez konieczności ograniczających ruch prowadników kablowych i szyn zasilających. Przewód zasilania indukcyjnego może być ułożony na stałe w posadzce lub podwieszony na pewnej wysokości, co w obu przypadkach nie jest przeszkodą dla innych środków transportu.

system Movitrans

MOVITRANS® składa się ze stacjonarnych oraz mobilnych komponentów systemowych. Zapewniają one łatwą i prostą integrację z istniejącymi systemami automatyki.

Część stacjonarna i część mobilna oddzielone są szczeliną powietrzną, więc system nie zużywa się mechanicznie, nie wymaga konserwacji i jest bezpieczny. Dzięki temu nie ma również ograniczeń dotyczących prędkości zasilanych urządzeń, a instalacje mogą być wykonane na rozległych obszarach.

Istotną cechą systemu MOVITRANS® jest również odporność na warunki środowiskowe – instalacja może pracować w środowisku zanieczyszczonym i wilgotnym, co znacznie poszerza zakres zastosowań. MOVITRANS® zapewnia ciągłe zasilanie i może być stosowany jako odniesienie dla układu nawigacji. Został zaprojektowany tak, by sprostać nawet najbardziej wymagającym warunkom. 

Reklama

Zalety systemu MOVITRANS®
    • Wyższa produktywność, ponieważ MOVITRANS® oferuje maksymalne bezpieczeństwo systemowe, nie wymaga dużych nakładów konserwacyjnych i jest odporny na zużycie
    • Łatwa konfiguracja, ponieważ dzięki modułowej budowie systemu MOVITRANS® możliwe jest jego dostosowanie do zmiennych zadań oraz wdrożenie modyfikacji
    • Redukcja kosztów dzięki zwiększonej dostępność instalacji oraz długofalowym oszczędnościom nakładów konserwacyjnych

Powiązane firmy

Reklama

Właściwości systemu MOVITRANS®
    • Technologia opiera się na zasadzie indukcyjnego przesyłu energii
    • Przesył energii elektrycznej przebiega bezstykowo za pośrednictwem na stałe poprowadzonego przewodu do jednego lub wielu mobilnych odbiorników
    • Sprzężenie elektromagnetyczne realizowane jest poprzez szczelinę powietrzną, co nie wymaga częstej konserwacji oraz zapewnia odporność na zużycie
    • Bezstykowy przesył energii nie powoduje zanieczyszczeń i charakteryzuje się odpornością na zanieczyszczenia zewnętrzna
    • Prosta zasada działania zapewniająca ekstremalnie duże korzyści praktyczne

Wszystkie właściwości systemu wykorzystane w wózku transportowym są idealnym przykładem na zastosowanie innowacyjnej technologii, które wpływa na zwiększenie efektywności i elastyczności procesu produkcyjnego, w tym przypadku aplikacji do kolejkowania zestawów kołowych.

System indukcyjnego zasilania stosowany jest również w samojezdnych wózkach AGV

Firma SEW-Eurodrive specjalizuje się w tego typu pojazdach „szytych na miarę”, gdyż standardowe wózki AGV mogą być wykorzystane tylko w wąskim zakresie. Często ich dostosowanie do istniejącej infrastruktury, do typu przewożonego materiału lub do specyficznych wymagań klientów wymaga przeróbek, które są kosztowne i czasochłonne, a często wręcz niemożliwe do realizacji.
 
Istnieje wiele opracowanych sposobów transportu ładunków standardowych, jak na przykład europaleta, ale niewiele jest rozwiązań skastomizowanych. W wielu zakładach, w których transport ładunków odbywa się za pomocą specjalnych wózków widłowych lub suwnic, standardowe rozwiązanie się nie sprawdza. Przykładem może być tutaj transport ładunków wielkogabarytowych lub o dużych masach, gdzie system automatycznego transportu zyskuje ostatnio na popularności.

Źródło: SEW-Eurodrive

Reklama

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama