Operatorzy, coboty i roboty mobilne pracujące w harmonii
W krajach Unii Europejskiej już od 2035 r. rejestracja samochodów spalinowych będzie niemożliwa. Branża motoryzacyjna przyspiesza procesy związane z elektryfikacją, cyfryzacją i zrównoważonym rozwojem. Jak wpływa to na produkcję komponentów znajdujących się we wnętrzu pojazdów?
Hiszpańskie Grupo Antolin jest jedną z największych międzynarodowych firm w sektorze produkcji części do wnętrz samochodów. Firma zaopatruje najważniejszych producentów na świecie poprzez 145 fabryk w 26 krajach. Działalność firmy obejmuje cały cykl życia komponentu – od koncepcji i projektu po rozwój i transport.
Jako kluczowe przedsiębiorstwo w globalnym łańcuchu dostaw w branży motoryzacyjnej firma przyjęła strategię Advanced Manufacturing 4.0, której celem jest integracja technologii cyfrowej. Jednym z obszarów zainteresowania hiszpańskiej firmy jest ograniczenie i optymalizacja ruchu w obszarze logistyki wewnętrznej. Pomaga w tym wprowadzenie autonomicznych robotów mobilnych (AMR) i robotów współpracujących (cobotów) firmy Omron. Dodatkowym efektem jest osiągnięcie poziomu zmodernizowanej i bardziej zrównoważonej fabryki, w której ludzie i maszyny współpracują w harmonii.
Potrzeby się zmieniają
Aragusa, jeden z zakładów Grupo Antolin w Burgos, od ponad 20 lat jest pionierem w produkcji części do wnętrz samochodów, które mogą być stosowane w rozwiązaniach OEM. Do niedawna zadania takie jak: załadunek i transport elementów wyposażenia z obszaru wtrysku do obszaru montażu były wykonywane ręcznie. Celem optymalizacji Grupo Antolin szukała możliwości zwiększenia wydajności procesów i automatyzacji procedur. Dodatkowym celem było opracowanie bardziej zrównoważonego modelu biznesowego i umożliwienie pracownikom skupienia się na pracy nad procesami produkcyjnymi o wysokiej wartości.
Hiszpańska firma postawiła na usługi Omron i integratora Keyland, którym powierzono zadanie dostarczenia potrzebnego sprzętu i oprogramowania. Keyland, doradcza firma technologiczna, jest częścią Grupo Antolin. Firma Keyland zajmuje się optymalizacją, rozwojem, innowacyjnością, a także wdrażaniem procesów i rozwiązań technologicznych dla przedsiębiorstw przemysłowych. Nowe rozwiązanie w zakresie transportu automatycznego wymagało zastąpienia procesów ręcznych. Jednym z kluczowych kryteriów przy podejmowaniu tej decyzji była ogólna efektywność sprzętu (OEE).
Wybór i opracowanie metody
– Kiedy szukaliśmy rozwiązania, kluczowe znaczenie miało wybranie właściwej koncepcji automatyzacji ze zintegrowaną robotyką. Chodziło o rozwiązanie, które byłoby skalowalne i elastyczne. Istotny był również dobór robotów, które mogłyby bezpiecznie pracować z ludźmi w niewielkiej odległości. Jeśli chodzi o dostawcę, chcieliśmy, aby firma była w stanie dostarczyć zarówno roboty autonomiczne AMR, jak i coboty (wraz ze zintegrowanymi systemami wizyjnymi), a także zaangażowała się w cały projekt. Firma Omron zaspokoiła wszystkie te potrzeby – mówi Jesús Arce, dyrektor ds. technologii i produktów w Keyland.
Nowe rozwiązanie było oparte na modelach robotów autonomicznych AMR LD-250 i cobotach TM12 firmy Omron. Model LD-250 jest w pełni autonomiczny i został zaprojektowany tak, aby znacząco zwiększać wydajność produkcji i operacji logistycznych. Pozwala to usprawnić przepustowość, wyeliminować błędy i ulepszyć możliwości monitorowania materiałów. Maksymalna masa obciążenia robota autonomicznego AMR wynosi 250 kg. W przeciwieństwie do tradycyjnego pojazdu sterowanego automatycznie (AGV) roboty autonomiczne AMR firmy Omron są wyposażone w funkcje dostosowane do zakładu produkcyjnego i nie wymagają kosztownych modyfikacji.
TM12 firmy Omron to robot współpracujący zaprojektowany specjalnie do montażu, pakowania, kontroli i zastosowań logistycznych. Ma zintegrowany system wizyjny, który zapewnia dodatkową funkcjonalność i elastyczność dzięki rozpoznawaniu kolorów, obiektów i wzorów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Udoskonalanie rozwiązania
Przed wdrożeniem nowego systemu stosowano ręczne przemieszczanie komponentów pomiędzy obszarem wtrysku a obszarem montażu. Procesy te są obecnie realizowane przez coboty i roboty autonomiczne AMR. Lasery zabezpieczające umożliwiają cobotowi pracę z dużą prędkością, bez konieczności stosowania fizycznych ogrodzeń, co zwiększa poziom bezpieczeństwa współpracy między operatorami i robotami oraz ułatwia pracę i pozwala zwiększyć wydajność. Oprogramowanie zarządzające flotą steruje ruchem między poszczególnymi robotami AMR i w naturalny sposób zarządza nimi, a w razie potrzeby pozwala na łatwe zwiększenie liczby AMR.
– Elastyczne rozwiązania robotyczne są fantastycznym przykładem tego, jak wprowadzać innowacje poprzez automatyzację w celu rozwiązywania problemów w środowisku produkcyjnym i dla zaspokojenia potrzeb klientów – podkreśla Jose Antonio Baquedano, główny opiekun klienta w dziale motoryzacji w firmie Omron.
Jesús Arce z Keyland dodaje, że firma Omron była bardzo aktywna w zapewnianiu powodzenia projektu. Współistnienie między cobotami i robotami autonomicznymi AMR sprawia, że nowy system jest całkowicie niezależny oraz płynnie łączy obszar wtrysku z obszarem montażu. Dlatego osiągnęto pożądany rezultat – system autonomiczny, który realizuje ten sam cel co poprzednie, wymagające dużo większych nakładów pracy.
– Wzbogaciliśmy nasz ekosystem, aby opracować strategię produkcji 4.0. Można to osiągnąć poprzez ograniczenie działań o niskiej wartości i zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy – podsumowuje Jaime Ruiz Alonso, kierownik inżynierii w firmie Grupo Antolin.
Źródło: Omron