Planowanie produkcji. Dlaczego jest ważne?

Planowanie produkcji. Dlaczego jest ważne? Comarch

Planowanie produkcji jest jak mapa drogowa: pomaga zrozumieć, dokąd zmierza firma i ile czasu zajmie jej dotarcie do wyznaczonego celu. Jednak aby zmaksymalizować produktywność, każda firma potrzebuje solidnego planu produkcji, bo skuteczne planowanie jest złożonym procesem. Obejmuje on szeroką gamę działań, które mają zapewnić dostępność materiałów, sprzętu i zasobów ludzkich tam, gdzie są najbardziej potrzebne.

Wiele niedużych firm produkcyjnych polega, w procesie planowania i harmonogramowania, na programie MS Excel. Wynika to z faktu, że jest on łatwo dostępny, intuicyjny i niedrogi. Jest też, bez wątpienia, jednym z najbardziej wszechstronnych programów używanych w biznesie. Ale czy to naprawdęnajlepsze rozwiązanie dla producentów?  W kontekście planowania o optymalizacji produkcji raczej nie, ponieważ dzisiejszy przemysł wytwórczy jest za bardzo złożony. Sporządzanie planu dla pojedynczego zamówienia w Excelu jest jak najbardziej wykonalne, ale kontrolowanie wszystkich zmiennych może okazać się niemożliwe, bo plan produkcji w Excelu to bardzo złożony dokument z tysiącami wierszy i złożonymi obliczeniami. Tworzenie, edytowanie i aktualizacja takiego dokumentu jest czasochłonne i narażone na błędy.

Powiązane firmy

Comarch S.A.

Ponadto, gdy zmienia się jeden element produkcji, wszystkie pozostałe należy zaktualizować ręcznie. W ten sposób znacznie wzrasta ryzyko błędu. Oprócz tego niektóre elementy planowania produkcji w oparciu o Excel są nie tylko trudne, ale zwyczajnie niemożliwe, np.: ustalenie limitów produkcyjnych czy optymalizacja produkcji. Dlatego producenci potrzebują solidnego, wydajnego, a przede wszystkim bardziej wyspecjalizowanego narzędzia do prowadzenia swojej działalności.

Obecnie produkcja jest jedną z branż najintensywniej korzystających z bardzo złożonych danych. Aby zachować konkurencyjność, firmy produkcyjne potrzebują rozwiązania, które będzie odpowiadało temu poziomowi złożoności. Szczególnie, kiedy wielkość produkcji firmy i liczba wzajemnie zależnych zmiennych wzrastają. Prędzej czy później pojawia się naturalna potrzeba migracji do zintegrowanego systemu, aby optymalizować zasoby i minimalizować koszty. Istotnym elementem w planowaniu produkcji i zarządzaniu opartym na danych jest też aspekt wizualny. Aby podejmować najlepsze możliwe decyzje dotyczące wdrożenia produkcji, planiści i kierownicy produkcji muszą widzieć wszystkie istotne dane w czytelnym i łatwym do interpretacji formacie.

APS (z ang. Advanced Planning and Scheduling) to grupa systemów informatycznych będących uzupełnieniem systemów ERP. Jednak, w odróżnieniu od rozwiązań przeznaczonych do zarządzania przedsiębiorstwem, systemy APS skupiają się wyłącznie na aspekcie optymalizacji planowania i harmonogramowania produkcji. Oprogramowanie APS zbiera złożone dane produkcyjne i wykorzystuje modelowanie matematyczne do sugerowania strategii produkcyjnych, które poprawiają wydajność i rentowność. Systemy te zapewniają kierownikom produkcji prognozy i wizualizacje danych, które ułatwiają podejmowanie decyzji.

Firma Comarch prowadzi zaawansowane prace nad systemem APS. Oprogramowanie będzie można zintegrować z systemem Comarch ERP XL i znacznie poprawić poziom szczegółowości planowania produkcji. System zapewni też wgląd w stan produkcji przez cały czas, dzięki dynamicznemu wykresowi Gantta. Narzędzie to umożliwi planiście modyfikowanie operacji produkcyjnych w czasie rzeczywistym. Będzie mógł dowolnie zmieniać ułożenie operacji produkcyjnych, modyfikować ich kolejność i przesuwać na inne zasoby produkcyjne. Dzięki szybkości, intuicyjności i ergonomii działania Comarch APS pomoże w obniżeniu kosztów produkcji, zwiększeniu satysfakcji klientów oraz podniesieniu wydajności produkcji. Oprogramowanie uprości też proces planowania i harmonogramowania produkcji, umożliwiając efektywną kontrolę działalności.

Źródło: Comarch

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę