Podziemny system parkingowy z prowadnikami kablowymi igus

Podziemny system parkingowy z prowadnikami kablowymi igus igus

Rowery zamiast samochodów: aby taka zmiana w mobilności mogła funkcjonować, miasta potrzebują większej liczby parkingów, które nie zmieniają znacząco krajobrazu miasta. W tym celu japoński producent Giken zbudował garaż o nazwie Eco Cycle — z systemem, który parkuje rowery całkowicie automatycznie pod ziemią. Aby zapewnić niezawodność zrobotyzowanego garażu, inżynierowie do systemu prowadzenia przewodów windy zastosowali wytrzymałe i bezobsługowe prowadniki kablowe firmy igus.

Powiązane firmy

igus Polska Sp. z o.o.

Niedzielne południe, 30°C, świeci słońce: idealna okazja na przejażdżkę rowerem do miasta na lody. Na miejscu jednak czeka niemiła niespodzianka — wszystkie stojaki rowerowe są zajęte. Alternatywa pozostawienia roweru na chodniku okazuje się fatalnym błędem. Jedne lody później i rower został skradziony. Problem niewystarczającej liczby stojaków rowerowych dotyczy tysięcy rowerzystów w Niemczech. Istnieje jednak rozwiązanie, które jest obecnie realizowane w Japonii: podziemny garaż o nazwie Eco Cycle firmy Giken, producenta technologii z Tokio zatrudniającego prawie 700 pracowników. Jest to ogromny, w pełni zautomatyzowany system robotyczny. Rowerzyści nie muszą wchodzić do ciemnych obszarów, ale mogą zostawić swoje rowery w punkcie zbiórki znajdującym się nad ziemią, który przypomina wejście do windy. Kolejna zaleta: krajobraz miasta pozostaje praktycznie bez zmian.

Robot w pełni automatycznie parkuje rowery w podziemnej przestrzeni

I tak właśnie działa futurystyczny garaż, który obecnie znajduje się w 63 lokalizacjach w 26 miastach w Japonii, a w pewnym momencie może pojawić się również w Niemczech. Rowerzyści umieszczają swój rower na szynie w punkcie rejestracji i dokonują bezdotykowego zgłoszenia parkowania za pomocą skanera kart. Wtedy zaczyna się przedstawienie. Otwierają się drzwi, po czym chwytak przeciąga rower przez szynę do stacji o rozmiarze samochodu. Rower stoi teraz na ruchomej platformie, która może przemieszczać się do 16 m w dół i obracać o 360°. Winda ta jest otoczona okrągłymi ścianami, do których w regularnych odstępach przymocowanych jest 200 stojaków rowerowych w kształcie szyn. Średnica tego pomieszczenia wynosi 8,5 m. To, co dzieje się później, wygląda jak coś z filmu science fiction. Winda zjeżdża w dół, zatrzymuje się na poziomie przestrzeni parkingowej i skręca we właściwym kierunku. Następnie mechanizm teleskopowy wpycha rower na stojak. Proces parkowania trwa średnio 13 sekund.

Prowadniki kablowe firmy igus chronią przewody podnośników

Wystarczająca ilość miejsc parkingowych, praktycznie brak zmian w krajobrazie miasta i robot, który zajmuje się parkowaniem. Ten poziom automatyzacji ma wiele zalet, ale także potencjalną wadę, ludzie są zależni od niezawodności maszyny. Jeśli winda ulegnie awarii, na przykład z powodu uszkodzonego kabla sterowniczego, 200 zirytowanych rowerzystów będzie musiało wrócić do domu na piechotę. Dlatego Giken polega na prowadnikach kablowych igus wykonanych z wysokowydajnego tworzywa sztucznego z serii E4.42 i 1400. Zapewniają one, że prowadniki kablowe i przewody do transmisji danych systemu parkingowego podążają za poziomymi i pionowymi ruchami elementów podnoszących i teleskopowych w kontrolowany sposób. 

Podziemny system parkingowy z prowadnikami kablowymi igus zdjęcie w treści artykułu

Prowadniki kablowe chronią przewody elektryczne podnośnika przed uszkodzeniami mechanicznymi i wpływami zewnętrznymi, co ma zasadnicze znaczenie dla niezawodnego działania całego systemu – mówi Jörg Ottersbach, dyrektor działu biznesowego e-prowadników w igus.

Prowadniki kablowe są proste w montażu i konserwacji, co zwiększa opłacalność systemu. Są one również niezwykle wytrzymałe i trwałe. 

Nasze prowadniki kablowe są zaprojektowane tak, aby osiągnąć długą żywotność wymaganą przez Giken — do 4,5 miliona cykli pracy przy wysokich prędkościach i przyspieszeniach bez żadnych problemów – dodaje Jörg Ottersbach.

Oś podnosząca podnośnika pracuje z prędkością 3 m/s i przyspieszeniem 3 m/s2, oś teleskopowa nawetz prędkością 4 m/s2 przy skoku 2,6 m.

Zastosowanie naszych prowadników kablowych wykonanych z wysokowydajnego tworzywa sztucznego pomaga zwiększyć bezpieczeństwo działania i wydajność garaży rowerowych Eco Cycle – informuje Ottersbach.

Źródło: igus

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 9/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę