Polska jako lider nowych rozwiązań dla ekosystemu innowacji

Polska jako lider nowych rozwiązań dla ekosystemu innowacji Pixabay

– Chcemy, żeby innowatorzy z Warszawy i z całej Polski myśleli o tym, jak wykorzystać potencjał globalnego ekosystemu innowacji, aby skalować swoje pomysły – mówi Aureliusz Górski, dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw, która obchodzi właśnie trzylecie działalności. Przez ten czas zdążyła już stać się centralnym punktem w warszawskim ekosystemie innowacji, wspierając wymianę doświadczeń, pomysłów i nawiązanie kontaktów. Celem na ten i nadchodzący rok jest m.in. rozszerzanie międzynarodowej współpracy i budowanie platformy między Warszawą a innymi miastami, w których prężnie działają społeczności start-upowe.

Jesteśmy wciąż jeszcze młodym, rozwijającym się ekosystemem innowacji, ponieważ epoka komunizmu, a później transformacja gospodarcza, nie dały nam takich szans dynamiki i rozwoju. Natomiast pod względem technologii czy transformacji cyfrowej wcale nie jesteśmy bardzo do tyłu – mówi Aureliusz Górski.

Ostatnia edycja cyklicznego raportu Start-up Poland pokazuje, że Polska jest prężnie rosnącą, choć wciąż jeszcze młodą, sceną start-upową. Ponad 1/3 innowacyjnych spółek działa na tym rynku mniej niż dwa lata, a średnio co piąta powstała zaledwie rok temu. Jednak to powoli się zmienia – odsetek start-upów działających 5–10 lat w ciągu ostatniego roku wzrósł o 4 pkt p. i wynosi już 18%. Z każdym rokiem pojawia się też coraz więcej innowacyjnych firm, a za szybkim rozwojem rynku idą duże inwestycje, w tym ze strony zagranicznych funduszy venture capital. Tylko w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku polskie start-upy pozyskały (pomijając megarundy) 1,46 mld zł, podczas gdy w całym 2020 r. było to 1,23 mld zł. Zdaniem ekspertów PFR Ventures te liczby pokazują, że polski ekosystem dojrzewa: nie ma problemu z dostępem do kapitału, a najlepsi founderzy z powodzeniem pozyskują środki zarówno od polskich, jak i zagranicznych funduszy. Polska jest też liczącym się hubem na europejskiej scenie startupowej, z rozwiniętym, prężnie działającym ekosystemem wspierania innowacji.

Rozbudowa ekosystemu innowacji

Jeśli chodzi o tworzenie nowych rozwiązań dla ekosystemu innowacji, spokojnie mogę powiedzieć, że jesteśmy w czołówce. Przynajmniej w porównaniu do innych miast na całym świecie, w których działa Fundacja Venture Café. Te rozwiązania, które tutaj wymyślamy, często są później multiplikowane w innych miastach, jak np. w Tokio czy Bostonie. To jest powód do dumy – mówi dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw.

W Polsce centralnym punktem ekosystemu start-upowego jest Warszawa (według danych Start-up Poland co trzeci polski start-up jest zarejestrowany w województwie mazowieckim), gdzie prężnie działa społeczność start-upowa, a co roku powstają nowe miejsca i programy wspierania innowacji.

Jedną z takich inicjatyw jest właśnie Fundacja Venture Café, będąca częścią globalnej sieci utworzonej przez Kampus Innowacji – Cambridge Innovation Center (CIC). Poza Warszawą działa też w wielu innych miastach na całym świecie, jak np.: Boston, Miami, Rotterdam, Tokio czy Sydney.

Po trzech latach działalności warszawski Kampus Innowacji stał się punktem, od którego wiele organizacji zaczyna swoją aktywność w ekosystemie innowacji. To bardzo silny punkt grawitacyjny. Nasze przestrzenie są otwarte dla wszystkich, aby mogli przyjść, opowiedzieć o swoich działaniach, wykorzystać nasze zasoby – mówi Aureliusz Górski.

Flagowym przedsięwzięciem Fundacji Venture Café jest Thursday Gathering – cykliczny, cotygodniowy event networkingowy dla innowatorów. Wydarzenie odbywa się co czwartek o 17:00 w Varso Place przy ul. Chmielnej 73. Celem tej inicjatywy jest łączenie lokalnej społeczności innowatorów – start-upów, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, korporacji, inwestorów, naukowców i studentów – oraz umożliwienie im wymiany doświadczeń, pomysłów i nawiązania kontaktów. Tylko w 2021 r. w ramach Thursday Gathering odbyło się 45 spotkań i blisko 350 sesji tematycznych prowadzonych przez prelegentów – specjalistów w swoich dziedzinach.

Katalizator nowych pomysłów

Thursday Gathering to platforma, która pomaga katalizować nowe inicjatywy i budować relacje w całym systemie innowacji. Często ludzie, którzy wcześniej ze sobą nie współpracowali, poznają się tu pierwszy raz i zaczynają znajdować wspólne drogi. I to jest fajne, bo dzięki temu branża rośnie – mówi dyrektor wykonawczy Fundacji Venture Café Warsaw. – Kolejnym elementem jest też darmowa strefa coworkingowa. Firmom i organizacjom, które dopiero rozpoczynają działalność, stwarza szansę na start bez ekstremalnie dużych kosztów, nawet bez biura. Mogą przyjść, często pracując zdalnie, spotkać się z zespołem, kiedy tego potrzebują, etc. Jesteśmy otwarci pięć dni w tygodniu.

Fundacja Venture Café w tym roku obchodzi trzylecie działalności na polskim i warszawskim rynku. Wydany z tej okazji „Impact Report 2021” pokazuje, że każdego roku Polskę odwiedza ok. 80 mln ludzi, z których nawet 20% może być zainteresowanych współpracą w obszarze innowacji. Celem fundacji na ten i nadchodzący rok jest m.in. rozszerzanie międzynarodowej współpracy i budowanie platformy między Warszawą a innymi miastami, w których prężnie działają społeczności startupowe i środowiska innowacji. To istotne o tyle, że polskie start-upy coraz lepiej radzą sobie na rynkach zagranicznych. Z usług oferowanych przez Booksy, Brainly, ICEEYE czy DocPlannera – czyli pierwszego polskiego „jednorożca” – korzystają już użytkownicy na całym świecie.

W tym i przyszłym roku będziemy się skupiać na internacjonalizacji, czyli łączeniu Warszawy z innymi miastami na świecie, żeby ułatwić budowanie społeczności, żeby zachęcać jak najwięcej osób do tego, aby odwiedziły Warszawę i tutaj efektywnie mogły rozwijać swoje pomysły. Z drugiej strony chcemy, żeby innowatorzy z Warszawy i z całej Polski myśleli o tym, jak wykorzystać potencjał tego globalnego ekosystemu innowacji, aby skalować swoje pomysły i produkty, biznes korowy zostawiać w Polsce, natomiast korzystać z rynków międzynarodowych. Taki jest nasz cel – mówi Aureliusz Górski.

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 7-8/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę