Polskie firmy potrzebują robotyzacji już dziś – perspektywa ASTOR na przyszłość przemysłu

Czy polskie firmy potrzebują robotyzacji? To pytanie coraz częściej pojawia się w dyskusjach o rozwoju krajowego przemysłu. Kamila Jaworowska i Mateusz Czerwonka, eksperci z firmy ASTOR, przekonują, że odpowiedź brzmi: tak, i to jak najszybciej. Ich zdaniem robotyzacja nie zabiera miejsc pracy, ale otwiera nowe możliwości rozwoju.
ASTOR – cztery dekady budowania polskiej automatyzacji
Firma ASTOR od niemal 40 lat rozwija polską myśl technologiczną, budując swoją działalność na czterech fundamentalnych filarach. "Jeżeli na dzień dzisiejszy miałbym opisać, jak zbudowany jest ASTOR, to składa się on z czterech głównych linii biznesowych: automatyzacja, cyfryzacja, robotyzacja i intralogistyka" – wyjaśnił Mateusz Czerwonka, specjalista do spraw robotyzacji procesów produkcyjnych.
Historia firmy rozpoczęła się od automatyzacji – pierwsze linie automatycznego montażu Poloneza były realizowane przy pomocy sterowników dostarczanych przez ASTOR. W latach dwutysięcznych doszła robotyzacja, a najnowszym obszarem działalności jest intralogistyka, czyli transport wewnętrzny.
Zobacz pełną rozmowę — nasi rozmówcy: Kamila Jaworowska i Mateusz Czerwonka z firmy ASTOR
Polska robotyzacja – wyzwania i perspektywy
Według najnowszych danych International Federation of Robotics, Polska zajmuje 18. miejsce w instalacji robotów przemysłowych, ale odnotowuje 15% spadek rok do roku. "Osiemnaste miejsce nie jest tym, czym chcielibyśmy się szczycić, natomiast jest dużo lepiej niż w 2017 roku" – komentuje Mateusz Czerwonka. Wskaźnik wzrósł z 32-34 robotów na 10 tysięcy pracowników w 2017 roku do 78 robotów obecnie.
Spadek instalacji robotów wynika z kilku czynników. Po pierwsze, produkcja automotive w Europie jest zagrożona różnymi uwarunkowaniami geopolitycznymi. Po drugie, niepewność związana z sytuacją międzynarodową powoduje, że firmy odkładają decyzje inwestycyjne. Dodatkowo, oczekiwanie na zewnętrzne dofinansowanie, w tym z Krajowego Planu Odbudowy, blokuje przedsiębiorstwa przed podejmowaniem decyzji "tu i teraz".
Lider zmiany – klucz do transformacji przemysłowej
W artykułach blogowych ASTOR często pojawia się pojęcie "lidera zmiany". "Ten lider zmiany to jest osoba istniejąca w każdej firmie, to jest osoba, która wychodzi z inicjatywą, wychodzi z pomysłem" – tłumaczy Czerwonka. Często inspiracje powstają na poziomie produkcyjnym, wśród pracowników, którzy doświadczają codziennych procesów i widzą możliwości optymalizacji.
Aby zostać liderem zmiany, potrzebna jest przede wszystkim odwaga. "W takiej kulturze ogólnoświatowej, nawet tej polskiej, jest tak, że raczej nie chcemy się wychylać z różnymi pomysłami. Czekamy aż ktoś nam powie, jak coś zrobić" – zauważa ekspert. Tymczasem dzisiejszy zmienny świat i krótsze kontrakty wymagają elastyczności, która nie powstanie bez inicjatywy pracowników.
Robotyzacja nie zabiera miejsc pracy – przełomowy raport
ASTOR przeprowadził badanie wśród ponad 100 firm i osób pracujących z robotami, pytając czy roboty zabierają miejsca pracy. Wynik jest jednoznaczny: nie. "Roboty nie zabierają miejsc pracy, wręcz powodują, że przez ten zmieniający się świat, to, że na dzień dzisiejszy brakuje już teraz rąk do pracy, nie ma chętnych do pracy takiej monotonnej, powtarzalnej" – podkreśla Czerwonka.

Robotyzacja otwiera nowe możliwości rozwoju dla pracowników. Pojawienie się robotów w zakładach wymaga nowych kompetencji, a ktoś musi tą robotykę prowadzić. To daje pracownikom szanse na rozwój, które w standardowej pracy byłyby zamknięte. Biorąc pod uwagę prognozowaną depopulację Polski z 30 do około 20 milionów mieszkańców, robotyzacja staje się nie opcją, ale koniecznością.
Partnerstwo z Kawasaki Robotics – dwukierunkowa współpraca
Od 2007 roku ASTOR współpracuje z Kawasaki Robotics, budując relację opartą na partnerstwie, a nie wykorzystaniu. "Zarówno jedna jak i druga firma chciała rozwijać się po partnersku. To nie miało być wykorzystanie jednej czy drugiej organizacji" – wyjaśnia Czerwonka.
Współpraca ewoluowała z jednokierunkowej na dwukierunkową. ASTOR nie tylko dostarcza roboty Kawasaki do firm w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, ale również eksportuje własne rozwiązania do Japonii – tory jezdne, obrotniki wykorzystywane do procesów spawalniczych czy paletyzacji.
World Expo 2025 w Osace – polska myśl technologiczna na światowej scenie
Obecność ASTOR na World Expo 2025 w Osace to przełomowy moment dla polskiej robotyki. "To był moment, w którym polska myśl technologiczna związana z robotyką została wpierw zauważona w Polsce, bo dzięki polskiemu pawilonowi byliśmy w stanie wystawić się i pokazać tą myśl technologiczną" – podkreśla Czerwonka.
Expo traktowane jest jako otwarcie bram na cały świat dla ASTOR, pokazując, że w Polsce mogą powstawać roboty i rozwiązania pomagające w produkcji, nauce i poznawaniu technologii.
Astorino – robot edukacyjny łączący naukę z przemysłem
Kamila Jaworowska, inżynier robotyki i liderka do spraw edukacji w ASTOR, opowiedziała o projekcie robota edukacyjnego Astorino. Pomysł narodził się w głowie Marka Niewiadomskiego, pracownika firmy, podczas jego studiów na AGH. "Zauważył, że brakuje takiego produktu na rynku, który łączyłby pozytywne cechy robotów bardziej zabawkowych razem z robotami przemysłowymi" – wyjaśnia Jaworowska.

Problem polegał na tym, że na uczelniach roboty przemysłowe znajdują się za celką, w dużej odległości, a jedno stanowisko przypada na grupę 5-10 studentów. Astorino rozwiązuje ten problem, będąc programowanym identycznie jak roboty przemysłowe Kawasaki.
"To jest jeden z jego największych wyróżników" – podkreśla Jaworowska. "Uczeń czy student już na tym poziomie jest w stanie komunikować się z robotem poprzez pisanie programu w języku dedykowanym robotom Kawasaki, ale może też programować przy pomocy C#, C++, Pythona, jak również łączyć z peryferiami przemysłowymi typu sterownik PLC poprzez komunikację Modbus TCP."
Gra o Smoku Wawelskim – polska kultura w robotyce
Na World Expo w Osace ASTOR prezentował dwa stanowiska z robotem Astorino: mini produkcję motocykla Kawasaki Ninja oraz grę edukacyjną o walce Szewczyka ze Smokiem Wawelskim, która prowadziła zwiedzających przez najważniejsze miejsca Krakowa. "Aby tą walkę odbyć, trzeba było zdobyć pewne oręża typu zbroja, miecz. Użytkownik przy pomocy panelu dotykowego musiał dotrzeć do znanych miejsc w Krakowie typu Sukiennice, Barbakan, Wawel" – opisuje Jaworowska.
Reakcje Japończyków były bardzo pozytywne. Szczególnie zapadła w pamięć scena, gdzie chłopiec musiał stanąć na kartonie, żeby dosięgnąć ekranu, i "w wielkich emocjach poruszał tym robotem, sterując nim z poziomu ekranu".
"Roboty do Szkół" – biznes wspiera edukację
Program "Roboty do Szkół" to inicjatywa byłego prezesa i współwłaściciela ASTOR, Stefana Życzkowskiego. "Wymyślił współpracę firm, z którymi na co dzień działamy, tak aby wspierały regionalnie te placówki edukacyjne, które przygotowują przyszłych pracowników" – wyjaśnia Jaworowska.
Firmy poszukujące wykwalifikowanych pracowników wspierają regionalnie szkoły, przekazując punkty co miesiąc. Na koniec miesiąca przez najbliższe cztery lata będą przekazywane roboty dla wygrywających szkół. To inwestycja w przyszłość – firmy wspierają edukację przyszłych pracowników.
Praktyczne rady dla firm myślących o robotyzacji
Na zakończenie eksperci ASTOR udzielili praktycznych rad firmom rozważającym robotyzację. "Przede wszystkim od mocnego zbadania obecnej sytuacji i miejsca, w którym myślą o robotyzacji" – radzi Czerwonka. "Nie ma nic gorszego niż brak świadomości, czy to w co inwestują, przyniesie im korzyść."
Kluczowe jest spojrzenie biznesowe na inwestycję – analiza czasu zwrotu, wartości inwestycji i korzyści. To dodaje odwagi inwestorom i pozwala zdecydować, czy czekać na dofinansowanie, czy zaryzykować wcześniej własnym kapitałem.
Kamila Jaworowska dodaje praktyczny aspekt: "Gorąco zapraszam do ASTOR Robotics Center, możecie zobaczyć, jak te roboty na żywo działają, skonsultować się z nami. Bardzo indywidualnie możemy podejść do danej firmy."
Przyszłość polskiej robotyzacji
ASTOR pokazuje, że polska robotyzacja ma ogromny potencjał. Od automatyzacji Poloneza po roboty edukacyjne prezentowane w Japonii – to droga, która dowodzi, że polskie firmy mogą być nie tylko odbiorcami, ale również twórcami innowacyjnych rozwiązań robotycznych.
Kluczem do sukcesu jest odwaga, świadomość biznesowa i inwestycja w edukację. Robotyzacja nie zabiera miejsc pracy – otwiera nowe możliwości rozwoju dla polskiego przemysłu.
_______________
Kamila Jaworowska jest inżynierem robotyki i liderką do spraw edukacji w firmie ASTOR – zajmuje się projektami edukacyjnymi, w tym robotem Astorino i programem "Roboty do Szkoły". Mateusz Czerwonka to specjalista do spraw robotyzacji procesów produkcyjnych w ASTOR – ekspert w dziedzinie wdrażania rozwiązań robotycznych w przemyśle.
Rozmowa odbyła się w MM Studio podczas targów ITM Industry Europe 2025 w Poznaniu. MM Studio to specjalna strefa prezentacji i wywiadów, która została zorganizowana przez markę medialną MM Magazyn Przemysłowy. Pod hasłem "Gdzie spotyka się przemysł" redaktor naczelny Paweł Kruk prowadził inspirujące rozmowy z ekspertami branżowymi o przyszłości polskiego przemysłu.