Prognozy "stałego" wzrostu dla globalnego rynku robotów przemysłowych

Prognozy wzrostu dla globalnego rynku robotów przemysłowych Adobe Stock – alexlmx

Globalna niestabilność gospodarcza i zakłócenia w łańcuchu dostaw mają ogromny wpływ na rynek robotów przemysłowych. Doprowadziło to do opóźnień w realizacji wielu projektów i zmniejszenia wydatków na projekty automatyzacji. Długoterminowe prognozy jednak pozostają stabilne, a produkcja pojazdów elektrycznych (EV) i nowe zastosowania związane z energią napędzają globalny popyt na roboty przemysłowe. Prognozowany wzrost dla tego sektora wynosi 5-7% do 2027 r.

  • Przychody z robotów przemysłowych wzrosły o 14,9% w 2022 r. 
  • Długoterminowy popyt na roboty przemysłowe będzie napędzany przez sektor produkcji pojazdów elektrycznych. 
  • Średnie ceny sprzedaży robotów przemysłowych będą spadać o około 3% rocznie w ciągu najbliższych 5 lat.

Firma Interact Analysis opublikowała zaktualizowane prognozy dla rynku robotów przemysłowych, które wskazują na kilka istotnych zmian w porównaniu z wersją raportu z 2022 r. Firma specjalizująca się w analizach rynku przewiduje, że od 2023 r. zaufanie inwestycyjne będzie nadal niskie w perspektywie krótkoterminowej, co spowoduje, że użytkownicy końcowi będą opóźniać duże inwestycje kapitałowe w projekty robotyki przemysłowej. W dłuższej perspektywie popyt na nowe linie produkcyjne dla pojazdów elektrycznych oraz ze strony sektorów usług, takich jak intralogistyka, będzie dalej napędzał rynek, co przełoży się na średnią stopę wzrostu na poziomie 5-7%, która jest znacznie wyższa niż w okresie przed pandemią.

Po spowolnieniu w 2020 r. spowodowanym pandemią, rynek robotów przemysłowych odnotował znaczny wzrost w 2021 r. (o 34,9% rok do roku). W 2022 r. rynek nieco zwolnił, ale nadal się rozwijał, rejestrując 11,9% wzrost dostaw jednostkowych i 14,9% wzrost przychodów. Pandemia pomogła napędzać popyt na przemysł robotyki, ponieważ firmy coraz chętniej zwracają się w stronę automatyzacji jako sposobu na złagodzenie niedoborów siły roboczej. Wiele firm inwestuje obecnie w automatykę przemysłową, aby zwiększyć stabilność zatrudnienia na wypadek przyszłych kryzysów.

Prognozowana zmienność rynku robotów przemysłowych - przychody

Źródło: Interact Analysis

W 2022 r. Chiny miały 39,1% udziału w przychodach i 55,4% udziału w dostawach światowego rynku robotów przemysłowych. Interact Analysis prognozuje, że od 2024 r. rynek chiński będzie odpowiadał za ponad 60% dostaw robotów przemysłowych w skali globalnej. Rynek robotów przemysłowych w regionie EMEA był drugim co do wielkości na świecie, odpowiadając za 14,8% wszystkich dostaw w 2022 r. Konflikt rosyjsko-ukraiński jest nadal poważnym zagrożeniem dla perspektyw wzrostu w strefie euro, nie tylko ze względu na wzrost cen energii, ale także dlatego, że obniża zaufanie przedsiębiorców, co może mieć wpływ na decyzje dotyczące zatrudnienia i inwestycji. Szacuje się, że amerykański rynek robotów przemysłowych wart był 2,8 mld USD w 2022 r., co stanowi 19,8% globalnych przychodów, przy czym wysłano 55 268 sztuk.

Co ciekawe, w 2022 r. średnia cena sprzedaży robotów przemysłowych wzrosła po raz pierwszy od ostatnich 10 lat w wyniku kosztów surowców, niedoborów komponentów i zakłóceń w łańcuchu dostaw. Mimo to prognozujemy, że średnie ceny będą spadać w ciągu najbliższych 5 lat – komentuje Maya Xiao, kierownik ds. badań w Interact Analysis. – Zwiększony popyt na roboty przemysłowe z sektorów transportu materiałów i spawania miał i nadal będzie miał wpływ na średnie ceny sprzedaży. W rezultacie ponownie wzrosło zapotrzebowanie na modele o dużej wytrzymałości, co zmieniło rozkład udźwigu na rynku robotów. Jednak ogólnie spodziewamy się spadku cen o 3% rocznie w ciągu najbliższych 5 lat.

Źródło: Interact Analysis

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę