Wirtualne testy lekkich butelek szklanych

Wirtualne testy lekkich butelek szklanych Dassault Systèmes

Trzech największych dostawców zrównoważonych rozwiązań dla przemysłu szklarskiego będzie współpracować przy tworzeniu innowacyjnej technologii mającej na celu zwiększenie wytrzymałości oraz zmniejszenie wagi butelek szklanych. W styczniu 2022 r. firmy: Dassault Systèmes, Ardagh Group i EXXERGY, rozpoczną pierwsze w branży wirtualne testy na należącym do Diageo słynnym modelu butelki whisky – Johnnie Walker. Celem przedsięwzięcia będzie opracowanie specjalnej powłoki, która pozwoli zmniejszyć wagę butelki bez ingerencji w jej strukturę i kształt.

Powiązane firmy

Dassault Systemès Sp. z o.o.

Testy te będą wstępem do opartych na naukowych podstawach zrównoważonych innowacji mających na celu skrócenie czasu oraz obniżenie kosztów testowania produktów szklanych, a także ograniczenie liczby surowców i zapotrzebowania na energię w procesie wytapiania szkła. Wirtualna kopia bliźniacza jest cyfrową reprezentacją produktu lub procesu, która służy do modelowania, wizualizowania i prognozowania innowacji w czasie rzeczywistym przed rozpoczęciem jakichkolwiek testów fizycznych. Celem testów jest opracowanie nowej powłoki zewnętrznej butelek szklanych, której zadaniem będzie ograniczenie liczby mikropęknięć na powierzchni szkła. Pozwoli to na znaczące obniżenie wagi butelki z zachowaniem jej dotychczasowej wytrzymałości. Lżejsza butelka będzie w pełni nadawać się do ponownego przetworzenia, a jeśli testy wirtualne zakończą się pomyślnie, testy fizyczne na gotowych produktach odbędą się latem 2022 r.

Ardagh Group, jeden z największych na świecie dostawców zrównoważonych opakowań, oraz EXXERGY, międzynarodowa firma konsultingowa działająca w branży odnawialnych źródeł energii oraz przemysłu szklarskiego, opracują wspólnie powłoki dla firmy Diageo, czołowego producenta napojów alkoholowych na świecie i właściciela takich marek jak: Johnnie Walker, Smirnoff i Gordon’s Gin. Firma Dassault Systèmes dostarczy rozwiązania technologiczne w postaci aplikacji BIOVIA, które posłużą do stworzenia wirtualnych kopii bliźniaczych powłok w skali nano oraz symulowania ich interakcji z powierzchnią szkła i testowania ich skuteczności.

– Ardagh Group jest pionierem w zakresie redukcji wagi szkła, a jako wiodący globalny dostawca bezterminowo przetwarzalnych, zrównoważonych opakowań metalowych i szklanych mamy obowiązek reagować na wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, przed którymi wszyscy stoimy. Wspólnie z naszymi klientami i dostawcami postrzegamy digitalizację przez pryzmat jej potencjału w zakresie tworzenia i dostarczania innowacyjnych, a przy tym lżejszych opakowań – powiedział John Sadliera, chief sustainability officer w Ardagh Group.

Redukcja wagi szkła jest jednym ze sposobów na zmniejszenie poziomu emisji CO2 przez sektor szklarski zarówno w kontekście produkcji butelek, jak i transportu produktów. Jeśli przedsięwzięcie zakończy się sukcesem, technologia wirtualnych kopii bliźniaczych zacznie w pełni wspierać ambicje branży w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz dekarbonizacji.

Musimy niezwłocznie zmienić swoje podejście do produkcji i konsumpcji. Powinniśmy nie tylko rewolucjonizować obecne rozwiązania, ale także podejmować ambitne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem – mówi Florence Verzelen, industry marketing & sustainability, Dassault Systèmes.– Technologia wirtualnych kopii bliźniaczych firmy Dassault Systèmes pozwala projektować i testować zupełnie nowe, zrównoważone materiały, produkty i procesy w rekordowo krótkim czasie. Innowacje te mogą okazać się nie tylko adekwatne, ale także zrównoważone już na najwcześniejszym etapie.

Dla Diageo zrównoważony rozwój, w tym zwłaszcza zrównoważone opakowania, to absolutny priorytet. Cieszymy się z udziału w tym pionierskim projekcie, który jest zgodny z zasadami zrównoważonych rozwiązań Diageo wspierającymi innowacyjność i współpracę w zakresie tworzenia i dostarczania przyjaznych środowisku produktów i usług. W ramach naszej strategii „Society 2030” zobowiązaliśmy się do osiągnięcia zeroemisyjności operacji najpóźniej do roku 2050. Jeśli testy wirtualne zakończą się sukcesem, będzie to znaczny krok w stronę realizacji tych założeń – oznajmił Lucy Fishwick, head of procurement – grain to glass sustainability, Diageo.

Źródło: Dassault Systèmes

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę