Automatyzacja. Czy jest dla każdego?
Dla większości firm produkcyjnych automatyzacja nie jest kwestią wyboru, ale konieczności. Nowe technologie pozwalają skuteczniej optymalizować procesy i stawiać czoła presji konkurencyjnej. Przekazanie pracy maszynom musi być jednak poprzedzone gruntowną analizą potrzeb i dostosowane do celów biznesowych.
W 2020 r. w fabrykach na całym świecie działało blisko 3,02 miliona robotów przemysłowych. To o ok. 384 tys. więcej niż w roku poprzednim. Maszyny wyręczają ludzi w coraz większych obszarach produkcji. Jak wynika z szacunków Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) dla Ameryki Północnej, do końca bieżącego roku liczba wdrożonych robotów ma wzrosnąć o 17%. Przyspieszają również wdrożenia związane z automatyzacją, która w coraz większym stopniu opiera się na algorytmach sztucznej inteligencji (AI). Jak wynika z raportu Deloitte, w 2020 r. procesy inteligentnej automatyzacji prowadziło 73% firm objętych badaniem. Wzrost jest imponujący: w roku 2015 ten odsetek wynosił raptem 13%.
– Trendy w obu dziedzinach są jednoznacznie wzrostowe. Duży wpływ na przyspieszenie automatyzacji i robotyzacji – mimo krótkotrwałego spowolnienia – miała pandemia COVID-19 i związane z nią zakłócenia w łańcuchach dostaw oraz problemy z dostępnością wykwalifikowanych pracowników. Istotna jest również kwestia optymalizacji kosztów w obliczu rosnącej presji płacowej – tłumaczy Łukasz Samson, dyrektor operacyjny w Fitech.
Pandemia to katalizator zmian
Pandemia okazała się katalizatorem zmian, które na rynku obserwowane były od dawna. Firmy z wielu branż coraz chętniej powierzają część zadań maszynom. To sposób nie tylko na ograniczenie wydatków, ale również usprawnienie i przyspieszenie wielu procesów – niezbędne w warunkach rosnącej presji konkurencyjnej. Automatyzacja sprzyja też lepszej kontroli jakości, a w efekcie poprawie wizerunku firmy jako rzetelnej marki. Z raportu opracowanego na zlecenie IQMS/DassaultSystemes (2019 r.) wynika, że aż 76 proc. zakładów produkcyjnych opiera strategię wzrostu na podnoszeniu wydajności, związanym najczęściej z automatyzacją. Dla porównania, ulepszenia w obszarze marketingu priorytetowo traktuje 44% firm, a partnerstwa z innymi podmiotami – jedynie 31%.
Wdrożeniem lub rozszerzeniem zakresu automatyzacji zainteresowanych jest większość producentów świadomych stojących przed nimi wyzwań. Nie wszyscy jednak decydują się na ten krok. Jak wskazuje jeden z raportów MarketsandMarkets, częstą przyczyną wahań są obawy związane z adekwatnością oferowanych rozwiązań do realnych potrzeb firmy.
– To wyzwanie przede wszystkim dla dostawców technologii automatyzacyjnych, którzy powinni proponować klientom rozwiązania „szyte na miarę”. Takie podejście stosujemy w Fitech. Decyzja o automatyzacji procesów produkcyjnych musi być poparta wyliczeniami, które jasno wykażą, że zalety wynikające z wdrożenia przewyższają związane z nimi koszty – tłumaczy Samson.
Kiedy najlepiej wdrożyć automatyzację?
W ocenie opłacalności inwestycji pod uwagę należy brać nie tylko cele produkcyjne, ale również czynniki budżetowe, związane z całkowitym okresem użytkowania maszyn. W tym kontekście istotna jest również aktualna sytuacja firmy i perspektywy jej rozwoju. Przedsiębiorstwa, które decydują się na automatyzację na wczesnym etapie rozwoju lub projektują swoje rozwiązania z myślą o automatyzacji procesu produkcji, mogą liczyć na najlepsze efekty przy najniższych kosztach. W przypadku istniejących produktów, tego typu wdrożenia wymagają wnikliwej analizy kosztów i korzyści.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Warto zauważyć, że automatyzacja jest szczególnie opłacalna w przypadku produkcji wielkoseryjnej, zaplanowanej długofalowo. W tego typu sytuacji przyspieszenie i usprawnienie procesów za pomocą robotów i algorytmów da wymierne zyski. Jednak nawet przy niskim wolumenie produkcji, wdrożenie automatyzacji może się opłacać. Decydującą rolę odgrywa tu optymalny dobór technologii, poprzedzony wnikliwą analizą potrzeb i celów biznesowych. Istnieje bowiem szerokie spektrum rozwiązań między procesami manualnymi, półautomatycznymi i automatycznymi.
Zmiennych jest dużo, a każda firma jest inna. Warto mieć świadomość, że rozwiązania „szyte na miarę”, zapewniające długoterminowe korzyści, może zaoferować tylko dostawca o dużym doświadczeniu i stabilnej pozycji rynkowej.
Źródło: Fitech