Polska ma szansę stać się europejskim liderem w obszarze sztucznej inteligencji

Polska ma szansę stać się europejskim liderem w obszarze AI Canva

Adopcja sztucznej inteligencji (AI) w Polsce rośnie najszybciej w UE napędzając gospodarkę oraz poprawiając bezpieczeństwo kraju według danych zaprezentowanych przez Amazon Web Services (AWS) podczas AWS Cloud Day w Warszawie.

Zaprezentowany na początku 2024 r. raport przygotowany przez niezależną firmę Strand Partners na zlecenie AWS, szacował, że utrzymanie tempa wdrażania zaawansowanych technologii cyfrowych może odblokować dodatkowe 576 mld złotych dla polskiej gospodarki do 2030 r. Obecnie na zlecenie AWS została przygotowana aktualizacja raportu, opierająca się na badaniu obejmującym ponad 1000 polskich przedsiębiorstw.

Według najnowszych danych 30% polskich firm obecnie wdraża rozwiązania AI, co oznacza 36% wzrost rok do roku – jest to najszybsze tempo wzrostu spośród krajów Unii Europejskiej. Sztuczna inteligencja już teraz wywiera znaczący wpływ na firmy, które z powodzeniem zintegrowały ją ze swoimi praktykami biznesowymi - 83% firm widzi pozytywny wpływ AI na wartość biznesową, a 79% na oszczędności kosztów.

Dzięki uwolnieniu potencjału sztucznej inteligencji, Polska ma okazję, aby stać się europejskim liderem w tej dziedzinie. Aby tego dokonać kluczowe będzie uzupełnienie luki w umiejętnościach oraz klarowne regulacje – mówi Tomasz Stachlewski, dyrektor ds. technologii w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Amazon Web Services, kontynuuje – Co interesujące, najwięcej polskich firm korzysta z AI w sektorze obronnym. Może to wynikać ze szczególnego położenia geopolitycznego Polski.

Liderzy we wdrażaniu AI w Polsce

Spośród wszystkich sektorów objętych badaniem na czoło wysuwają się trzej liderzy – firmy z sektora obronnego, produkcji i usług finansowych. Niezależnie od reprezentowanej branży jako główną przeszkodę w adopcji sztucznej inteligencji firmy wskazują na problemy w rekrutacji odpowiednio wyszkolonych pracowników.

Branża obronna

W firmach z sektora obronnego 71% z nich już wykorzystuje sztuczną inteligencję, a 86% jest świadomych jej potencjału. Ponad połowa badanych firm używa sztucznej inteligencji w więcej niż tylko jednym obszarze. Dominuje wykorzystanie AI do kontroli jakości, tworzenia treści i wykrywania nadużyć. Polska branża zbrojeniowa wskazuje, że największymi barierami na drodze do szybszej adopcji sztucznej inteligencji są trudności w rekrutacji odpowiednio wyszkolonych pracowników (41%) oraz brak jasnych regulacji prawnych (32%).

Branża produkcyjna

W sektorze firm produkcyjnych 47% korzysta ze sztucznej inteligencji. AI jest tam wykorzystywana głównie do obsługi klienta (49%), kontroli jakości (44%) i automatyzacji procesów (38%). Firmy z tego sektora, które wdrożyły narzędzia AI widzą już wzrost wydajności wypływający z AI (62%), a blisko połowa firm zauważyła poprawę w podejmowaniu decyzji (44%). Rekrutacja talentów z umiejętnościami w zakresie AI (33%) i niskiej jakości dane (24%) stanowią znaczące bariery dla dalszego wdrażania AI w branży produkcyjnej. Mimo tych wyzwań wzrost wydajności i oszczędność kosztów nadal napędzają wdrażanie AI, pozycjonując sektor produkcyjny jako lidera transformacji cyfrowej.

Usługi finansowe

40% firm z branży finansowej korzysta z AI. W głównej mierze wykorzystują ją do analizy finansowej, analityki predykcyjnej oraz w procesach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Firmy z tego sektora stwierdzają, że korzystanie z AI doprowadziło do znacznej poprawy wydajności (55%) i podejmowania decyzji (48%) oraz oczekują, że dalsze wdrażanie AI w usługach finansowych będzie napędzane przede wszystkim obietnicą dalszego wzrostu wydajności.

Sztuczna inteligencja w MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w Polsce są mniej zaawansowane we wdrażaniu AI i tylko 25% z nich korzysta obecnie z narzędzi AI. MŚP które wdrożyły AI, wykorzystują ją głównie do analizy predykcyjnej (33%) i automatyzacji systemów (28%). Odnotowały już one pewne wymierne korzyści, w tym zwiększenie przychodów (33%) i obniżenie kosztów (33%).

Główna obawa dla wielu MŚP w związku z wdrażaniem sztucznej inteligencji związana jest z brakiem niezbędnej wiedzy specjalistycznej w zakresie AI, a zatrudnienie ekspertów w tej dziedzinie stanowiłoby wyzwanie. 44% firm stwierdziło, że trudno byłoby im zatrudnić niezbędne osoby z umiejętnościami w zakresie AI. Przezwyciężenie tych wyzwań będzie miało zasadnicze znaczenie dla zintensyfikowania wdrażania AI wśród małych firm.

Źródło: Amazon Web Services

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 9/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę