Dane z GUS potwierdzają wzrost upadłości przedsiębiorstw w Polsce

Wzrost upadłości przedsiębiorstw w Polsce Pixabay

Jak wynika z najnowszych danych GUS, w I kwartale 2023 roku odnotowano 122 upadłości podmiotów gospodarczych, co stanowi wzrost o 38,6% względem analogicznego okresu w ub. roku. Wzrost upadłości odnotowano przede wszystkim w handlu i naprawie pojazdów samochodowych, usługach, przemyśle, zakwaterowaniu i gastronomii. Skąd wziął się wysoki odsetek upadłości oraz jak można przeciwstawić się tym niepokojącym danym? Komentarza udziela Mikołaj Zając, ekspert rynku pracy, prezes firmy doradczej Conperio.

Mikołaj Zając, prezes Conperio

Skala wzrostu upadłości przedsiębiorstw względem ubiegłego roku niepokoi, a problem dotyczy zarówno sektora MŚP, jak i większych zakładów. Przedsiębiorcy wciąć borykają się oczywiście z inflacją, wzrostem cen energii czy dodatkowymi obciążeniami podatkowymi związanymi m.in. z zapisami Polskiego Ładu.

Chciałbym zwrócić jednak uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt, który rzadko wybrzmiewa na tle pozostałych, wymienionych wcześniej. Są to mianowicie stale rosnące i rozszerzane przywileje pracowników, przy jednoczesnym braku zachowania odpowiednich proporcji dotyczących wsparcia przedsiębiorców. Tylko w ostatnich miesiącach uregulowana została praca zdalna, zmieniony został Kodeks pracy, a pracownicy zyskali dodatkowe dni wolne i urlopowe.

Co pewien czas w debacie publicznej powraca również wątek 4-dniowego tygodnia pracy. Sytuacji przedsiębiorców z pewnością nie poprawiają obecnie także patologie i nadużycia związane z teleporadami, a co za tym idzie rekordowe wskaźniki nieobecności w zakładach pracy. W samym tylko styczniu i lutym 2023 r. zarejestrowano ponad 5 milionów zaświadczeń lekarskich, co stanowi wzrost aż o 16% względem ubiegłego roku. Potrzebne są odgórne działania - zarówno wspierające funkcjonowanie przedsiębiorstw, jak i przepisy, które ukrócą w kraju proceder sprzedaży "L4" przez internet.

Źródł: Conperio 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę