Finansowanie smart może pozwolić ograniczyć emisję dwutlenku węgla w Europie

Finansowanie smart może pozwolić ograniczyć emisję CO2 Pixabay

Producenci stoją dziś przed dylematem — z jednej strony chcą inwestować w zrównoważony rozwój, z drugiej mają obawy związane z angażowaniem kapitału w obliczu gospodarczej niepewności. Eksperci Siemens Financial Services wskazują, że przedsiębiorstwa produkcyjne powinny szerszej stosować metody finansowania smart. W ten sposób uda im się osiągnąć tak istotną w obecnej sytuacji optymalizację kosztów oraz zrealizować cele związane ze zrównoważonym rozwojem. Dzięki zastosowaniu finansowania smart w ramach rozwiązań „Energy-as-a-service” w latach 2023-2030 w samej Europie można by ograniczyć emisję dwutlenku węgla aż o 168,6 mega ton.

Sytuacja geopolityczna, zakłócenia w łańcuchu dostaw i coraz wyższa inflacja wywierają presję na optymalizację produkcji. Równocześnie oczekuje się, że przemysł będzie stawał się coraz bardziej zrównoważony, tak by osiągnąć wyznaczone cele klimatyczne. W Europie prawo unijne rekomenduje redukcję gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r., w porównaniu z poziomem z 1990 r. Z kolei prezydent USA, w kwietniu 2021 r., zobowiązał się do zmniejszenia emisji z przemysłu wytwórczego o 50-52% do 2030 r., a prezydent Chin zadeklarował ograniczenie emisji dwutlenku węgla na jednostkę PKB o 65% w stosunku do poziomu z 2005 r. 

Skala możliwości ograniczenia wpływu przemysłu na środowisko jest ogromna

Finansowanie smart jest kluczowym elementem, który wspiera osiąganie celów klimatycznych i popularyzację gospodarki o obiegu zamkniętym. W raporcie „Financing Sustainability: Smart ways to enable Sustainable Manufacturing” analitycy Siemens Financial Services posłużyli się przykładem rozwiązań „Energy-as-a-service” (czyli „zwiększenie efektywności energetycznej jako usługa”), aby zobrazować jak wielkie korzyści dla środowiska może mieć szersze zastosowanie takich sposobów finansowania zrównoważonych inwestycji. W samej Europie, dzięki wdrożeniu takiego modelu można by na przestrzeni najbliższych 7 lat ograniczyć emisję aż o 168,6 mega ton CO2.

Ograniczenie emisji, które można osiągnąć przez szersze stosowanie modelu "Energy-as-a-Service" w przemyśle, lata 2023-2030
Ograniczenie emisji, które można osiągnąć przez szersze stosowanie modelu "Energy-as-a-Service" w przemyśle, lata 2023-2030

Zrównoważony rozwój przestaje być trendem, a staje się koniecznością. Kolejne rekomendacje i regulacje ponaglają do optymalizacji sposobu prowadzenia działalności biznesowej i dążenia do zamkniętego obiegu produkcji. Część przedsiębiorców uważa, że nie ma pieniędzy na takie inwestycje lub odkłada je w czasie, nie zdając sobie często sprawy, że istnieją metody pozwalające wcielić w życie takie projekty bez angażowania dużego kapitału. W tym kontekście kluczowa staje się promocja nie tylko zrównoważonego rozwoju jako nowego modelu biznesowego, lecz także finansowania smart jako narzędzia, które umożliwia realizację takich inwestycji – Grzegorz Jarzębski z Siemens Financial Services w Polsce.

Nowy sposób na przemysł

Według OECD – Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – zrównoważona produkcja jest dziś formalną nazwą dla nowego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenia wartości przedsiębiorstw. Dzięki minimalizowaniu szeroko pojętego ryzyka biznesowego,  zrównoważony rozwój pozwala na efektywne wykorzystanie możliwości, jakie stwarza optymalizacja procesów związanych z ekonomią, środowiskiem i społeczeństwem. 

Producenci powinni dążyć do zrównoważonego rozwoju nie tylko z powodu presji związanej z koniecznością reagowania na ograniczenia i regulacje. Inwestycje w zielone technologie mogą pozytywnie wpłynąć na zwiększenie wydajności operacyjnej poprzez redukcję kosztów i wesprzeć budowanie długotrwałej rentowności przedsiębiorstwa. Pozwalają również na wzmocnienie wizerunku marki i budowę zaufania społecznego. Co ważne, zarówno korzyści finansowe, jak i te związane z postrzeganiem przedsiębiorstwa przez klientów i konsumentów, przekładają się na wzrost zdolności firmy do konkurowania.  

Ważne by uświadomić sobie, że nie ma jednego sposobu na zrównoważony rozwój. To złożone pojęcie, które obejmuje wiele zagadnień i jeszcze więcej rozwiązań. Tych ostatnich z roku na rok przybywa dzięki coraz to bardziej zaawansowanym technologiom. Dobrym przykładem są procesy, które pozwalają na zwiększenie efektywności energetycznej. Należą do nich nie tylko rozwiązania umożliwiające odzyskiwanie energii ze środowiska produkcyjnego czy automatyzację budynków, lecz także konwersja na oświetlenia LED i wiele innych. To wszystko sprawia, że tak naprawdę każde przedsiębiorstwo znajdzie rozwiązanie, które będzie odpowiadać jego konkretnym potrzebom i możliwościom – podkreśla Grzegorz Jarzębski.

Zrównoważone finansowanie smart

Pogodzenie chęci inwestowania w zrównoważony rozwój z obawami związanymi z angażowaniem kapitału w warunkach niestabilności rynków jest obecnie jednym z wyzwań przed jakimi stoją producenci. Rozwiązaniem mogą okazać się modele finansowania smart. Umożliwiają one realizację projektów związanych ze zrównoważonym rozwojem przez korelację finansowania ze skalą zwrotu z inwestycji, co znacznie ułatwia zarządzanie przepływami pieniężnymi. Dodatkowo, dostawcy takich rozwiązań wspierają przedsiębiorców w przejściu ze starego środowiska produkcji do nowej rzeczywistości, tak by zniwelować finansowe efekty takiej transformacji. 

Zrównoważony rozwój powinien być priorytetem dla producentów, zwłaszcza wobec wzrostów cen energii i surowców spowodowanych niepewnością rynkową i geopolityczną. Specjalistyczne finansowanie daje przedsiębiorstwom narzędzia potrzebne do transformacji procesów. Potwierdzają to informacje zwrotne jakie otrzymujemy od naszych klientów. Dla nich liczy się przede wszystkim elastyczność jaką zapewnia ten model realizacji inwestycji. Właśnie dlatego dostawcy finansowania smart powinni odznaczać się know-how i znajomością danej branży – tak by móc zaoferować klientowi rozwiązanie uszyte na miarę – dodaje Grzegorz Jarzębski.

Źródło: Siemens

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę