Konkursy programistyczne wstępem do kariery w IT

Konkursy programistyczne wstępem do kariery w IT Canva

ICPC to jeden z największych konkursów programistycznych na świecie. Każdego roku bierze w nim udział około 60 tys. studentów, młodych matematyków i programistów z kilkudziesięciu państw świata, którzy szkolą się pod okiem wybitnych ekspertów.  W tym roku po raz pierwszy ogólnoeuropejski obóz treningowy ICPC odbywał się w Polsce, przy współpracy Huaweia i Uniwersytetu Wrocławskiego. Eksperci oceniają, że polscy studenci mają w takich zawodach duże szanse ze względu na wysokie kompetencje technologiczne, kreatywność i umiejętność pracy w grupie.

ICPC Training Camp to międzynarodowy program zainicjowany przez International Collegiate Programming Contest University Commons (ICPCU). Europejska edycja została zorganizowana przez Uniwersytet Wrocławski we współpracy z firmą technologiczną Huawei. Jego celem jest stworzenie platformy szkoleniowej dla studentów, którzy pasjonują się modelowaniem matematycznym, programowaniem, algorytmami i nowymi technologiami.

Trening kluczowych umiejętności 

– Na tym obozie podejmuje się dość specyficzne umiejętności: programowanie, umiejętność logicznego myślenia i pracy zespołowej. Wszystkie te trzy aspekty przydają się później nie tylko w pracy programisty, ale i w innych zawodach – mówi agencji Newseria Biznes dr Paweł Gawrychowski z Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. – Jeżeli ktoś szuka potem pracy jako programista, to wiele firm bardzo pozytywnie patrzy na wysokie wyniki w tych zawodach. To jest gwarancja, że kandydat z pewnością posiada umiejętności logicznego myślenia, algorytmiki, myślenia matematycznego i pracy w grupie.

Jak wskazuje, to właśnie praca zespołowa i możliwość nawiązywania międzynarodowych kontaktów są jednymi z ważniejszych aspektów ICPC Training Camp, ponieważ w programie co roku startują młodzi matematycy z kilkudziesięciu państw świata. Ekspert Uniwersytetu Wrocławskiego ocenia, że polscy studenci mają w nim duże szanse.

– W Polsce mamy bardzo wysoki poziom kształcenia matematycznego, mamy renomę dobrych programistów i dobrych matematyków na całym świecie – mówi dr Paweł Gawrychowski.

ICPC to jeden z największych konkursów programistycznych na świecie. W tym roku jeden z jego etapów po raz pierwszy odbywał się w Polsce. W obozie treningowym 14–16 października w Pierwoszowie pod Wrocławiem uczestniczyło ok. 300 studentów z 11 krajów, m.in. z Niemiec, Izraela, Francji, Ukrainy, Szwecji, Szwajcarii i Hiszpanii, którzy mieli za zadanie rozwiązać szereg problemów matematycznych. Zespoły złożone ze studentów i młodych programistów miały przy tym okazję doskonalić swoje umiejętności pod okiem superwizorów i talentów matematycznych z całego świata.

– Spotykają się tu studenci zarówno z pierwszego, jak i z piątego roku studiów, z wielu państw, spośród których każde ma wcześniej swoje własne eliminacje mówi ekspert Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego. – Uczestnicy startują w trzyosobowych drużynach i mają do dyspozycji tylko jedną maszynę, w związku z tym muszą po pierwsze porozumieć się ze sobą, a po drugie – podzielić pracę w taki sposób, żeby każdy z nich zajął się tym, co umie robić najlepiej, a na dodatek jak najszybciej. Nie każdy umie to zrobić.

Trzydniowy obóz treningowy w podwrocławskim Pierwoszowie stanowił wstęp do przyszłych światowych finałów ICPC. W finałach udział weźmie ponad 120 drużyn z ok. 80 państw z całego świata.

– Co roku w tym programie bierze udział ok. 60 tys. osób, z których zakwalifikuje się około 300. Ale każdy z tych 60 tys. uczestników coś wyniesie, podwyższy swoje umiejętności, zbliży się do maksimum tego, co jest w stanie zrobić. To jest według mnie najważniejsze – mówi dr Paweł Gawrychowski.

– Trenujemy już od kilku lat, więc poza tym, że udało nam się wygrać drobne nagrody, to wyciągamy z tego dużo doświadczenia. Przede wszystkim z błędów, jakie popełniamy w trakcie – dodaje Marcin Knapik, jeden z uczestników weekendowego ICPC Europe Training Camp.

Obóz treningowy, wspierany przez Huaweia, był także świetną okazją do poznania nowych ludzi, uczenia się od najlepszych ekspertów, a także poznania praktyk i teorii nauczania stosowanych w różnych krajach (takich jak Rumunia, Czechy czy Izrael).

Wiedza i komunikacja 

– Training Camp to spotkanie umysłów, ale także platforma komunikacji. Jego wartość leży nie tylko w treści, ale też w ludziach i kontaktach nawiązanych dzięki obozom treningowym. Huawei dał uczestnikom ICPC możliwość uczestniczenia w tych działaniach bez konieczności ponoszenia obciążeń finansowych – skomentował podczas zawodów dr William B. Poucher, dyrektor wykonawczy ICPC Global.

– Huawei będzie konsekwentnie wspierać konkursy oraz warsztaty, zapewniając profesjonalne szkolenia dla całej społeczności ICPC. Chcielibyśmy również podzielić się naszymi rzeczywistymi wyzwaniami branżowymi, które muszą zostać rozwiązane, aby umożliwić stworzenie w pełni połączonego i inteligentnego świata. Razem możemy uczyć się i rozwijać dzięki współpracy z ICPC, a w efekcie napędzać postęp technologiczny – powiedział podczas wydarzenia Zhou Hong, prezes Instytutu Badań Strategicznych w Huaweiu.

Huawei prowadzi w Europie i na całym świecie szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń, które mają stworzyć ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych. W 2021 r. firma zainwestowała w sumie 375 mln dol. we współpracę z ponad 300 uniwersytetami i ponad 900 instytucjami badawczymi na całym świecie, w tym również kilkoma z Polski. Są wśród nich m.in.: Uniwersytet Warszawski, Politechnika Poznańska i Politechnika Łódzka, Uniwersytet Wrocławski, Politechnika Warszawska oraz Akademia Leona Koźmińskiego.

– Jako globalny lider technologii cyfrowych wierzymy, że cyfryzacja jest kluczem do stworzenia lepszej przyszłości. Postęp stanie się znacznie łatwiejszy, jeśli zaangażujemy największe talenty w projektowanie rozwiązań, wspólne szkolenia oraz konkursy naukowe i technologiczne – mówi Guo Shuaisheng, szef warszawskiego centrum R&D Huawei. 

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę