Przygotowanie wózków widłowych i akumulatorów do czasowego wyłączenia z eksploatacji

MM Magazyn Przemysłowy

W okresie pandemii koronawirusa niejednokrotnie firmy zmuszone są do ograniczenia swojej działalności, co przekłada się również na pracę w magazynach. Przedsiębiorcy mierzą się z koniecznością czasowego wyłączenia z użycia maszyn, w tym wózków widłowych. O co należy zadbać, aby wózki widłowe i akumulatory po ponownym przywróceniu ich do eksploatacji działały bez zarzutu? 

Wyłączenie wózka widłowego z eksploatacji

Każdy przedsiębiorca, który zmuszony jest do wyłączenia z eksploatacji na dłuższy czas wózków widłowych, powinien zadbać o odpowiednie przygotowanie pomieszczania, w którym maszyny będą przechowywane. Wózki widłowe mogą być trzymane wyłącznie w suchych pomieszczeniach, w których panują dodatnie temperatury. 

W przypadku krótkiego przestoju w pracy należy zadbać o właściwe zabezpieczenie wózka przed stoczeniem. Gdy wózek jest wyłączany z eksploatacji na dłuższy czas, aby chronić łożyska i koła przed uszkodzeniem, urządzenie powinno się ustawić na klockach. W kolejnym kroku sprawdzamy poziom oleju hydraulicznego oraz – w przypadku wózków z napędem spalinowym – silnikowego. Akumulator wózka powinien być naładowany. W wózkach z napędem spalinowym nie wolno zapominać o odłączeniu klem akumulatora, oczyszczeniu biegunów i przesmarowaniu wazeliną –  wyjaśnia Artur Kowalski, menedżer produktu, specjalista ds. energii w Jungheinrich Polska.

Przygotowanie akumulatorów litowo-jonowych

Akumulatory litowo-jonowe należy chronić przed przegrzaniem. Powinny być składowane w miejscach, w których nie będą narażone na działanie słońca lub innych źródeł ciepła. – Przed wyłączeniem wózka widłowego z technologią li-ion z eksploatacji na dłużej niż tydzień powinno się odłączyć od baterii wtyczkę interfejsu służącego do komunikacji z wózkiem, a akumulator podłączyć do prostownika w celu pełnego naładowania. Zaleca się, aby wszystkie dostępne, a nieużywane, akumulatory były stale podłączone do prostowników, o ile oczywiście liczba urządzeń, którymi dysponuje przedsiębiorstwo na to pozwoli. Prostowniki po wykonaniu pełnego ładowania będą przeprowadzały – jeśli będzie to konieczne – ładowanie konserwacyjne akumulatorów, pozwalając utrzymać baterie w ciągłej gotowości do pracy – dodaje Artur Kowalski.

W przypadku, kiedy liczba prostowników jest niewystarczająca, producenci zalecają co 4 tygodnie całkowicie ładować każdy wyłączony z użytkowania akumulator. Wyjątek stanowią baterie o małej pojemności (40Ah) – te należy ładować co 2 tygodnie lub częściej. 

Przygotowanie akumulatorów kwasowo-ołowiowych

Podobnie jak akumulatory litowo-jonowe, również kwasowe baterie trakcyjne w przypadku czasowego wyłączenia ich z eksploatacji powinny być całkowicie naładowane. Przed odstawieniem ich trzeba wykonać standardową codzienną obsługę oraz skontrolować poziom elektrolitu, a jeśli to konieczne uzupełnić go. Ważne jest, aby robić to zawsze po ładowaniu baterii. Pomieszczenia, w których będą przechowywane akumulatory muszą być suche, z dodatnią temperaturą. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych nie wolno zapominać o comiesięcznym doładowaniu wyrównawczym.

Prawidłowe przygotowanie urządzeń i właściwe przechowywanie ich w czasie tymczasowego przestoju zapobiegnie ewentualnym uszkodzeniom i nie wpłynie negatywnie na ich żywotność. Będą gotowe do ponownego użycia przy zachowaniu ich sprawności na niezmienionym poziomie.

Źródło: Jungheinrich

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę