Politechnika Śląska uczestniczy w projekcie badań nad ekologicznymi silnikami
Jak zwiększyć wydajność silników lotniczych równocześnie zmniejszając emisję gazów cieplarnianych? Na to pytanie odpowiedzą realizatorzy międzynarodowego projektu, w którym znaleźli się też naukowcy Politechniki Śląskiej. Politechnika Śląska znalazła się w międzynarodowym konsorcjum, które otrzymało finansowanie projektu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na prowadzenie badań nad zwiększeniem sprawności turbin silników lotniczych na rzecz neutralności klimatycznej.
Projekt poświęcony będzie powłokowym barierom cieplnym do ekologicznych zastosowań, związanych z przetwarzaniem ciepła w energię, co pozwoli zrozumieć ograniczenia w warunkach spalania wodoru i poznać perspektywę zrównoważonego rozwoju. W skład międzynarodowego konsorcjum projektu, przyznanego w ramach konkursu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wchodzi pięć jednostek – 3 z Polski (Łukasiewicz-GIT, Politechnika Śląska i firma AvioAero) oraz 2 partnerów zagranicznych – MINES Paris z Francji i Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology IWS z Niemiec. Koordynatorem projektu jest dr inż. Radosław Swadźba z Centrum Badań Materiałów w Łukasiewicz – GIT, natomiast w Politechnice Śląskiej projektem kieruje dr hab. inż. Bogusław Mendala, prof. PŚ z Wydziału Inżynierii Materiałowej, Katedra Technologii Materiałowych.
Celem projektu jest zdobycie nowej wiedzy na temat degradacji w wysokiej temperaturze powłokowych barier cieplnych, wytworzonych na monokrystalicznych, żarowytrzymałych nadstopach na bazie niklu, pracujących w turbinach nowoczesnych silników lotniczych. Ich zastosowanie pozwoli na podniesienie temperatury pracy i co za tym idzie sprawności turbin silników lotniczych, a tym samym zmniejszy zużycie paliwa przez samoloty nowej generacji i bezpośrednio przyczyni się do redukcji emisji CO2 do środowiska. To z kolei zaspokoi globalne potrzeby w zakresie budowania neutralności klimatycznej.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Zakładając, że zastosowanie w przyszłości wodoru jako paliwa spowoduje zwiększenie zawartości pary wodnej w spalinach, my – jako naukowcy chcemy również określić wpływ pary wodnej w atmosferze na trwałość zaawansowanych powłokowych barier cieplnych podczas testów utleniania wysokotemperaturowego – wyjaśnia dr hab. inż. Bogusław Mendala, prof. PŚ i dodaje, że wszystkie ambitne cele postawione w ramach projektu mogą zostać osiągnięte jedynie poprzez ścisłą współpracę pomiędzy partnerami polskimi, francuskimi i niemieckimi.
Wszystkie prace będą prowadzone jednocześnie zarówno w laboratoriach polskich, francuskich, jak i niemieckich.
Źródło: Politechnika Śląska