To może być przełom w produkcji kompozytów z włókna węglowego
Nissan opracował nowy proces produkcji kompozytowego materiału – lżejszego, ale bardziej wytrzymałego – który będzie mógł być wykorzystywany w samolotach, rakietach czy samochodach.
Nowy proces przyspiesza opracowywanie i produkcję części z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym (CFRP). Lekki, a jednocześnie niezwykle wytrzymały kompozyt będzie wykorzystywany m.in. w produkcji bardziej bezpiecznych samochodów, które zużywają mniej paliwa. Zastosowany w górnych partiach nadwozia może również wpłynąć na obniżenie środka ciężkości pojazdu, co sprawia, że samochód staje się bardziej dynamiczny i zapewnia bardziej ekscytującą jazdę. Naturalnie nowy proces produkcyjny będzie mógł być wykorzystywany także do produkcji części, które trafią do innych branż, m.in. do przemysłu lotniczego czy kosmicznego.
Nissan chce wykorzystać nowy proces do masowej produkcji części z CFRP i upowszechnić stosowanie kompozytowego materiału. Innowacyjne rozwiązanie pozwoli na skrócenie czasu potrzebnego na opracowanie komponentów nawet o połowę oraz skrócenie czasu cyklu formowania nawet o 80% w porównaniu z konwencjonalnymi metodami.
Chociaż korzyści płynące ze stosowania włókien węglowych znane są od dawna, ich koszt jest wyższy w porównaniu z innymi materiałami, takimi jak stal. Obok trudności w formowaniu części z CFRP, to właśnie wysoki koszt stanowił przeszkodę w wykorzystaniu tego materiału do masowej produkcji komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego.
Nissan odmiennie podszedł do istniejącej metody produkcji formowania infuzyjnego pod ciśnieniem (CRTM). Dotychczasowa metoda polegała na formowaniu włókna węglowego do odpowiedniego kształtu i umieszczeniu go w formie przy zachowaniu wąskiej szczeliny między górną częścią formy a włóknami węglowymi. Żywica była następnie wtryskiwana na włókna i pozostawiana do utwardzenia.
Inżynierowie Nissana opracowali metodę, która pozwala na precyzyjne modelowanie i symulację rozprowadzania żywicy na włóknach węglowych. Wizualizacja charakterystyki przepływu żywicy w formie była możliwa dzięki wykorzystaniu czujnika temperatury umieszczonego wewnątrz przezroczystej formy. Wynikiem udanego modelowania i symulacji procesów produkcyjnych jest możliwość uzyskania wysokiej jakości komponentów w znacznie krótszym czasie.
Źródło: Nissan