Bezsmarowe łożyskowanie w ciężkich warunkach pracy
igusŁyżki skarpowe do mini koparek pracują w jednym z najtrudniejszych środowisk, jakie może spotkać węzeł łożyskowy: zmienne obciążenia, ruch wahliwy z udarami, błoto, piasek, woda, a do tego częste zmiany operatorów i nieregularny serwis. W takich warunkach klasyczne metalowe tuleje wymagające smarowania szybko pokazują swoje ograniczenia.
Producent osprzętu budowlanego GRAXX zastąpił tradycyjne łożyskowanie w łyżce skarpowej bezsmarowymi łożyskami ślizgowymi igutex z rodziny TX.
GRAXX i aplikacja
GRAXX to marka Grupy Glinkowski, specjalizująca się w produkcji łyżek budowlanych i osprzętu do koparek o masie własnej od 0,8 do 80 ton. Roczna produkcja sięga kilku tysięcy łyżek, ze szczególnym naciskiem na segment mini i midi koparek.
Jednym z produktów jest łyżka skarpowa, wykorzystywana do precyzyjnego profilowania terenu, skarpowania i prac wykończeniowych. Wymagania wobec konstrukcji są typowe dla osprzętu heavy-duty:
- duże i zmienne obciążenia,
- ruch wahliwy w szerokim zakresie kątowym,
- ciągły kontakt z błotem, wodą, piaskiem i kruszywem,
- konieczność zachowania powtarzalnej precyzji pracy.
Właśnie w tej aplikacji pojawił się problem łożyskowania części skrętnej.
Problem
Najbardziej obciążonym punktem łyżki okazała się strefa skrętu, odpowiadająca za obrót i pozycjonowanie łyżki względem ramienia koparki. Węzeł ten przenosi wysokie naciski i obciążenia udarowe, pracuje w ruchu wahliwym, jest stale narażony na błoto, wodę i piasek, które wnikają w strefę łożyskowania.
Dotychczas GRAXX stosował klasyczne tuleje stalowe wymagające regularnego smarowania. W praktyce konieczne więc były częste przeglądy i uzupełnianie smaru, ryzyko niedosmarowania (zwłaszcza przy intensywnej eksploatacji i częstych zmianach operatorów) prowadziło do przyspieszonego zużycia i zwiększenia kosztów przestoju i konserwacji.
Problem ten nie jest zresztą specyficzny tylko dla GRAXX. Analizy w programie igus GO ZERO pokazują, że w typowej minikoparce cztery punkty łożyskowe w połączeniu ramienia z łyżką mogą generować nawet 220 cykli smarowania rocznie.
Dla producenta oznacza to jedno: jeśli uda się wyeliminować smarowanie z takiego węzła, korzyści pojawią się zarówno po stronie użytkownika, jak i konstrukcji.
Rozwiązanie
W poszukiwaniu alternatywy GRAXX zdecydował się na współpracę z igus i zastosowanie bezsmarowych łożysk ślizgowych igutex w części skrętnej łyżki skarpowej.
Kluczowe zmiany konstrukcyjne:
- zastąpienie stalowych tulei kompozytowymi łożyskami ślizgowymi igutex,
- rezygnacja z centralnego lub ręcznego smarowania węzła,
- optymalizacja geometrii i doboru materiału łożyska pod kątem pracy w błocie, wodzie i zanieczyszczeniach.
Dla producenta i użytkownika efekt był dwojaki. Żywotność węzła łożyskowego pozostała porównywalna lub wyższa niż w przypadku tulei stalowych i całkowicie wyeliminowano smarowanie, ograniczając przestoje serwisowe i ryzyko awarii wynikających z zaniedbań obsługi.
W praktyce oznacza to, że łyżka skarpowa może być eksploatowana w typowych warunkach placu budowy bez codziennego „pilnowania smarowniczki”.
Jak działa igutex
Łożyska ślizgowe igutex powstały jako odpowiedź na sytuacje, w których klasyczne łożyska formowane wtryskowo z tworzyw sztucznych nie są w stanie przenieść skrajnie wysokich obciążeń. Tam, gdzie wymagania mechaniczne rosną, wchodzą w grę kompozyty z włóknem szklanym.
Typowe łożysko igutex ma budowę dwuwarstwową:
- warstwa ślizgowa to materiał zawierający środki smarne w postaci stałej. Zapewnia niski współczynnik tarcia, samosmarność i brak potrzeby zewnętrznego smarowania,
- warstwa zewnętrzna wykonana jest z bardzo wytrzymałego, nawijanego pod różnymi kątami włókna szklanego w żywicy.
Połączenie włókien szklanych lub węglowych z żywicami oraz dodatkami, a następnie proces prasowania w wysokiej temperaturze i pod ciśnieniem, daje kompozyt o bardzo wysokiej wytrzymałości zmęczeniowej i odporności na naciski krawędziowe. Co istotne smary są zintegrowane w materiale, dlatego łożysko pracuje na sucho, nie ma potrzeby doprowadzania smaru, co upraszcza konstrukcję i obsługę, brak wycieku smarów przekłada się na czystsze środowisko pracy maszyny.
Rodzina materiałów igutex TX
Rozwiązanie zastosowane w łyżce skarpowej GRAXX bazuje na rodzinie materiałów igutex TX, dobranych pod kątem obciążeń, rodzaju wału i warunków otoczenia.
igutex TX1 - materiał uniwersalny do wysokich obciążeń
- wytrzymały, wszechstronny materiał do szerokiego zakresu zastosowań heavy-duty,
- stosowany m.in. w punktach łożyskowania osi wahliwych i osi napinającej pojazdu gąsienicowego PowerBully, gdzie w testach wykazał nawet ośmiokrotnie dłuższą żywotność niż wcześniej stosowane łożysko ślizgowe, przy pracy w błocie i szlamie, typowej dla maszyn terenowych,
- dopuszczalne naciski sięgają 200 MPa statycznie i 140 MPa dynamicznie, co pozwala stosować materiał w najbardziej obciążonych punktach konstrukcji.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
igutex TX2 - do bardzo dużych obciążeń i wałów chromowanych
- opracowany specjalnie do pracy z wałami chromowanymi na twardo,
- w zakresie dużych obciążeń wykazuje do 3,5 razy mniejsze zużycie niż TX1,
- dopuszczalne naciski na ściskanie sięgają ok. 180 MPa, co pozwala na wykorzystanie materiału w węzłach o ekstremalnych obciążeniach statycznych,
- testy w laboratorium igus prowadzone były m.in. na wale Cf53 z powłoką chromowaną, przy nacisku 100 N/mm² i prędkości 0,01 m/s, w ruchu obrotowym o niewielkim kącie - typowym dla wielu aplikacji budowlanych i rolniczych.
igutex TX3 - do pracy ciągłej przy maksymalnych obciążeniach
- przeznaczony do pracy ciągłej tam, gdzie łożyskowanie jest stale dociążone,
- charakteryzuje się bardzo niskim zużyciem przy pracy na sucho w warunkach ekstremalnego obciążenia,
- został przetestowany w laboratorium igus przy ciśnieniach do 100 MPa i prędkości obrotowej 0,01 m/s, potwierdzając przydatność do długotrwałej pracy bez smarowania zewnętrznego.
Dobór konkretnego wariantu materiału dla łyżki skarpowej GRAXX nie jest przypadkowy. Inżynierowie igus analizują:
- średnicę i długość łożyskowania,
- naciski jednostkowe oraz charakter obciążenia (statyczne, udarowe, wahliwe),
- rodzaj i obróbkę wału (np. wał chromowany, surowy sworzeń),
- środowisko pracy (wilgoć, temperatura, zabrudzenia).
Na tej podstawie, z wykorzystaniem bazy testów i kalkulatorów żywotności, dobierana jest zarówno geometria, jak i materiał łożyska do wymaganej trwałości w konkretnym punkcie maszyny.
Efekty wdrożenia w łyżce skarpowej GRAXX
Zastosowanie łożysk ślizgowych igutex w strefie skrętu łyżki skarpowej przyniosło kilka kluczowych rezultatów:
1. Eliminacja smarowania
2. Redukcja kosztów eksploatacji
3. Trwałość co najmniej porównywalna z tulejami stalowymi
4. Czystsza praca maszyny
Wnioski dla konstruktorów osprzętu budowlanego
Przypadek łyżki skarpowej GRAXX pokazuje, że:
- węzły łożyskowe w osprzęcie do koparek nie muszą opierać się na smarowanych tulejach stalowych,
- kompozytowe łożyska ślizgowe igutex są w stanie przenieść bardzo wysokie obciążenia, pracować w zabrudzeniach i wilgoci oraz zapewnić przewidywalną żywotność bez smarowania zewnętrznego,
- poprawa niezawodności maszyny idzie w parze z redukcją kosztów serwisu i mniejszym wpływem na środowisko.
W projektowaniu nowych łyżek, ram, wysięgników, czy podwozi maszyn budowlanych warto rozważyć:
- zastąpienie smarowanych tulei metalowych łożyskami ślizgowymi igutex w punktach o największych obciążeniach,
- wykorzystanie bazy danych testów igus oraz kalkulatorów online do doboru materiału i wymiarów łożyska,
- zamówienie zestawów próbek i weryfikację rozwiązań w prototypach już na wczesnym etapie projektu.
Dla użytkownika końcowego oznacza to mniej konserwacji, mniej przestojów i bardziej przewidywalną pracę maszyny. Dla konstruktora – większą swobodę projektową w aplikacjach heavy-duty, które do tej pory były domeną wyłącznie klasycznych rozwiązań stalowych.
Źródło: igus























