Transport przyszłości we współpracy z firmą Seron

Transport przyszłości we współpracy z firmą Seron Novemo

O firmie Nevomo, technologii magrail i potencjalnych korzyściach z jej zastosowania, a także o współpracy z firmą Seron przy realizacji tego projektu rozmawiamy z Kacprem Koniarskim.

Czym zajmuje się firma Nevomo? 
 
Kacper Koniarski: Nevomo (wcześniej Hyper Poland) rozwija technologię magrail, która umożliwi szybką, etapową implementację technologii transportu inspirowanego hyperloopem z wykorzystaniem istniejących korytarzy i przepisów kolejowych. Technologia Nevomo umożliwi transport towarów i ludzi z podwójną średnią prędkością w porównaniu do kolei konwencjonalnej. Umożliwia ona również przystosowanie istniejącej infrastruktury kolejowej do prędkości 550 km/h przy bardzo konkurencyjnych kosztach. 
 
Od jak dawna działacie? 

Firma Hyper Poland została zarejestrowana w kwietniu 2017 roku  i przeszła rebranding w roku 2020 – obecnie funkcjonujemy pod nazwą Nevomo. W ciągu czterech lat swojej działalności firma osiągnęła wiele sukcesów – zostaliśmy laureatami nagrody „Most innovative Railway Construction Company In Europe” przez BUILD magazine czy Top 3 in Startup Category w konkursie „RailTech Innovation Awards”. W poprzednich latach zaprezentowaliśmy demonstratora technologii magrail oraz sporządziliśmy studium wykonalności dla technologii magrail. Obecnie jesteśmy w trakcie budowy największego toru do testów pasywnej lewitacji magnetycznej w Europie. Prace nad torem mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2022 r.

W tym roku Nevomo nawiązało również współpracę z Rete Ferroviaria Italiana (RFI) – włoskim zarządcą infrastruktury kolejowej – w ramach której firmy dokonają technicznej i ekonomicznej weryfikacji wykonalności wdrożenia technologii magrail na włoskiej infrastrukturze kolejowej, a także będą ubiegać się o dofinansowanie z UE w celu przygotowania pełnowymiarowego pilotażu na torze testowym RFI w Bolonii San Donato. 
 
Skąd pomysł na działalność? 
 
Celem i misją firmy jest stworzenie pomostu pomiędzy koleją konwencjonalną a technologią hyperloop poprzez interoperacyjność i zwiększenie wydajności istniejącej sieci kolejowej. Środki do osiągnięcia tego celu to wprowadzenie innowacyjnych technologii dla przyszłej generacji kolei wysokich prędkości (m.in. napęd liniowy, zawieszenie magnetyczne) i digitalizacja istniejącej infrastruktury kolejowej. 
 
Na czym polega realizowany projekt?
 
Nevomo opracowało unikalną technologię magrail – kolei magnetycznej, poruszającej się na istniejących torach kolejowych z prędkością do 550 km/h. Głównymi elementami technologii są napęd oparty o silnik liniowy oraz pasywna lewitacja. To hybrydowe rozwiązanie pozwala na funkcjonowanie zarówno systemu magrail, jak i konwencjonalnych pociągów na tych samych liniach. System magrail może być docelowo zaadaptowany do systemu próżniowego (hyperloop), który będzie wymagał nowej, dedykowanej infrastruktury. W przypadku kolei próżniowej pojazdy będą mogły poruszać się z prędkością do 1200 km/h.

kolej przyszłości Hyperloop

 
Dlaczego zaczęli Państwo rozważać zakup centrum obróbczego CNC? 
 
Produkcja wielu elementów prototypu pełnoskalowego magrail wymaga obróbki skrawaniem 2.5D detali o stosunkowo dużym gabarycie (do 3 metrów długości). Posiadanie takiej maszyny (ploter frezujący) zwiększa możliwości prototypowania, obniża koszty produkcji oraz zwiększa elastyczność i potencjał zakładu.

Jakie elementy na niej Państwo wykonują? Z jakich materiałów? 
 
Na maszynie wykonujemy głównie detale z płyt o gabarytach do 2000x3000 mm z tworzyw sztucznych (ABS, PE, PC, PMMA), aluminium, materiałów drewnopochodnych. 
 
Jak oceniają użytkowanie maszyny? Czy po roku użytkowania zdecydowaliby się na nią ponownie? 
 
Maszyna spełnia swoją funkcję zgodnie z oczekiwaniami i jest godna polecenia z racji dobrego stosunku jakości do ceny. 
 
Jak zakup maszyny wpłynął na Państwa projekt? 
 
Głównymi zaletami w projekcie płynącymi z zakupu plotera frezującego są zwiększenie możliwości prototypowania oraz elastyczności zakładu. Posiadanie takiego urządzenia umożliwia projektowanie bardziej skomplikowanych komponentów bez zwiększenia kosztów produkcji. 
 
Jak wygląda współpraca z firmą Seron? 
 
Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z firmą Seron, zarówno z działem sprzedaży, jak i technicznym. Wszelkie dotychczasowe problemy były rozwiązywane na bieżąco, a serwis jest stosunkowo szybki. Szczególnie cenimy sobie krótki czas odpowiedzi na nasze zapytania ze strony opiekującego się nami pracownika działu handlowego.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 10/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę