Innowacyjny projekt zapobiegający obladzaniu trakcji
PKP Energetyka realizuje projekt zapobiegania obladzaniu trakcji z wykorzystaniem automatycznej stacji pogodowej. Kluczowe elementy instalacji, dzięki której będzie można ograniczyć zimowe awarie sieci i opóźnienia pociągów, dostarczy firma ABB.
Zimą nie tylko składy mogą odmówić posłuszeństwa, ale i kolejowa infrastruktura. Mróz jest często głównym sprawcą awarii sieci trakcyjnej – a konkretnie szadź i lód, które powodują, że nie ma styku między pantografem zainstalowanym na pociągu a trakcją. W takiej sytuacji pociąg przestaje pobierać energię elektryczną i zatrzymuje się.
Zdarza się to szczególnie w zimowe poranki, kiedy pierwsze pociągi wyjeżdżają na tory po kilku godzinach przerwy w rozkładzie. W takich sytuacjach trakcję odladza się mechanicznie, za pomocą pociągów sieciowych wyposażonych w specjalne urządzenia. To ciężka praca wielu osób w niesprzyjających warunkach.
– Chcemy, aby zapobieganie obladzaniu trakcji mogło odbywać się w sposób zdalny i automatyczny, przy wsparciu systemu, który będzie przewidywać możliwość nagromadzania się szadzi i lodu. Prototypowe rozwiązanie oparte jest na takim sterowaniu wielkością prądu, aby móc podnieść temperaturę na przewodach trakcyjnych bez niepotrzebnych strat energii – mówi Marta Wyżykowska, starszy specjalista ds. badań i rozwoju w PKP Energetyka.
Co istotne, prąd, który ma nie dopuścić do oblodzenia, będzie „zamknięty” w tzw. pętli odladzania. Mówiąc prościej, do przewodów zagrożonych powstaniem oblodzenia –na podstawie dokładnie mierzonych parametrów meteorologicznych – zostanie przesłana niewielka ilość energii elektrycznej, która podgrzeje drut jezdny do temperatury, która uniemożliwi osadzenie się szadzi. To rozwiązanie z zakresu „preventive maintenace” – przeciwdziałania problemom zanim one wystąpią.
Prototyp budowany jest w województwie opolskim, przy podstacji trakcyjnej PT Kostów. Sercem instalacji będzie przekształtnik sterowany Enviline firmy ABB.
– Jego podstawową funkcją jest oczywiście zamiana prądu przemiennego z sieci energetycznej na prąd stały 3kV wykorzystywany przez sieć trakcyjną, ale w tym przypadku przekształtnik ma też dodatkowe zadanie, czyli odpowiednie „dostosowanie” tego prądu do aktualnego stanu przewodu trakcyjnego. Proces odladzania musi być bowiem cały czas kontrolowany jeśli chodzi o parametry prądowo-napięciowe, tym bardziej, że będzie się odbywał w czasie, gdy w pętli nie ma odbiornika energii, jakim jest pociąg – mówi Maciej Kordas z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Transport
Kolejne lata mogą być okresem prosperity dla transportu kolejowego
Kolejne lata przyniosą ważne dla rozwoju transportu szynowego szanse. Jedną z nich będzie zmniejszenie konkurencyjności transportu drogowego, do czego może się przyczynić objęcie tego sektora od 2027 r. nowym unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji CO2. Szansą dla kolei są także tłumny powrót pasażerów po latach pandemii oraz planowane inwestycje w linie kolejowe w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Rynek będzie potrzebował atrakcyjnej, kompletnej oferty przewozowej, napędzanej zieloną energią. To najlepszy czas na inwestycje na kolei – ocenia ekspert rynku Mateusz Izydorek vel Zydorek. Tym bardziej że – co wyraźnie podkreśla – wojna w Ukrainie pokazała, jak ważny jest to sektor dla bezpieczeństwa kraju. Według niego w tym kontekście dla rynku istotna będzie ogłoszona właśnie transakcja przejęcia PKP Energetyka przez Polską Grupę Energetyczną.
Nietypowe urządzenie – bo w technologii tyrystorowej dla sieci 3kV prądu stałego – zostanie wyprodukowane w fabryce ABB w Bielsku-Białej. Dodatkowo przekształtnik będzie wyposażony w układ sterowania oparty na sterowniku AC800. To otwarta platforma zapewniająca dużą moc obliczeniową, co jest istotne z punktu widzenia integracji z innymi, lokalnymi systemami.
Zespół przekształtnikowy ma współpracować z automatyczną stacją pogodową. Jak podkreśla Marta Wyżykowska z PKP Energetyka, chodzi o istotny element predykcyjny. Reakcja z odpowiednim wyprzedzeniem zwiększy skuteczność rozwiązania i ograniczy do minimum ryzyko zatrzymania ruchu pociągów.
Tak rozbudowany system zapobiegania obladzaniu z wykorzystaniem automatycznej stacji pogodowej i przekształtnika sterowanego 3kV DC to innowacja nawet w skali Europy. Na nieco podobne rozwiązanie zdecydowali się swojego czasu m.in. Włosi, ale zapobieganie obladzaniu w polskiej wersji będzie charakteryzować się większą skutecznością i wydajnością energetyczną.
Źródło: ABB