Roboty naprawią tory kolejowe
Wiele osób uważa, że europejskie linie kolejowe wymagają pilnego remontu. Pomoc może nadejść wkrótce dzięki opracowaniu innowacyjnego robota zdolnego do naprawy szyn i rozjazdów.
Zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Robel Rail Automation z Bawarii w Niemczech, specjalizującą się w utrzymaniu infrastruktury kolejowej, system wykorzystuje zalety robotów przemysłowych FANUC.
Pod względem konfiguracji system składa się z wagonu poruszającego się po szynach, zamontowanego na dwóch robotach FANUC. Roboty wykrywają defekty wewnętrzne i zewnętrzne oraz wykonują w pełni automatyczne naprawy za pomocą procesów spawania, frezowania i szlifowania.
W europejskich sieciach kolejowych działają już pierwsze urządzenia prototypowe, a ich pełna komercyjna dostępność jest przewidywana za dwa do trzech lat.
– Obserwujemy duże zapotrzebowanie ze strony naszych klientów na w pełni zautomatyzowane, wspomagane przez roboty systemy utrzymania ruchu — mówi Thomas Weis, kierownik ds. rozwoju w firmie Robel Rail Automation. – Szczególnie dotyczy to czasochłonnych i skomplikowanych punktowych prac naprawczych. Tutaj operatorzy linii kolejowych coraz bardziej odczuwają brak wykwalifikowanych pracowników, takich jak np. spawacze.
System Robel Rail Automation wykonuje prace konserwacyjne w sposób bezpieczny i oszczędzający zasoby. Co więcej, wykorzystanie robotów FANUC zapewnia stałą i dobrze udokumentowaną jakość pracy, wspieraną przez specjalistyczne urządzenia ultradźwiękowe zamontowane na wagonach, systemy pomiarów prądów wirowych oraz system kamer.
– W ten sposób wykluczamy uszkodzenia, które nie widać gołym okiem, i udostępniamy naszym klientom dane pomiarowe i procesowe w formie cyfrowej — wyjaśnia Weis.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rynek
Rynek komponentów do robotów przemysłowych będzie się dynamicznie rozwijał
Najnowsze badania przeprowadzone przez Interact Analysis pokazały, że przychody ze sprzedaży kluczowych komponentów wykorzystywanych do budowy robotów przemysłowych przekroczyły 10,5 mld USD w 2021 r., co skłoniło firmę do skorygowania w górę prognoz na kolejne 5 lat.
Fanuc Europe z optymizmem patrzy na przyszłe wykorzystanie robotów do utrzymania infrastruktury. W końcu istnieje ogromna potrzeba modernizacji zarówno sieci kolejowej, jak i drogowej. Roboty mogą pomóc w szybszym ukończeniu długotrwałych projektów konserwacyjnych, przejmując powtarzalną pracę, przynajmniej częściowo rekompensując rosnący niedobór siły roboczej.
Źródło: Fanuc