Tydzień z... robotem
W dniach 15–19 listopada br. robot współpracujący najnowszej generacji FANUC CRX-10iA/Lpo raz pierwszy współdziałał z uczniami warszawskich szkół – Centrum Kształcenia Zawodowego nr 1 oraz czterech szkół ponadpodstawowych, zajmujących się edukacją w kierunkach mechatronicznych. Wzbudzenie ducha robotyzacji oraz zachęcanie młodych ludzi do poszerzania wiedzy z zakresu przyszłościowej technologii to główne cele przyświecające pomysłodawcom wydarzenia.
Fundacja Ziemia i My prowadzi działania na rzecz edukacji w obszarze nowych technologii oraz ochrony środowiska w przedsiębiorstwach, szkołach i instytucjach. Promuje nowoczesne podejście do przedsiębiorstwa i człowieka, polegające na wsparciu siebie nawzajem, przekazywaniu doświadczenia, promocji ciekawych i nowych technologii uwzględniających ekologiczne aspekty. Hołdując przekonaniu, że kluczem do sukcesu są wiedza i współpraca, przedstawiciele Fundacji Ziemi i My zaprosili firmę FANUC Polska do udziału w unikatowym projekcie edukacyjnym, zakładającym wprowadzenie rzeczywistego robota przemysłowego do szkolnych klas. Wszystko po to, by zaoferować młodzieży niepowtarzalną okazję doświadczenia bliskiej współpracy z robotem w realnym świecie, poznania poszczególnych funkcji mechanicznych pracowników, a także przybliżenia perspektyw wykorzystania robotów w codziennym życiu.
Robotyzacja to przyszłość, dlatego firma FANUC chętnie angażuje się w projekty mające na celu zwiększanie świadomości na temat zalet tej technologii. Przedstawiciele producentaw ramach prezentacji robota przybliżali nowoczesny model pracy w zakładach produkcyjnych, gdzie siła i zwinność robotów wykorzystywanesą do realizacji trudnych, ciężkich fizycznie lub żmudnych zadań, by jednocześnie oferować ludziom pracę w bardziej komfortowych warunkach i możliwość rozwoju indywidualnych kompetencji. Na potrzeby organizacji wydarzenia, zatytułowanego „Tydzień z robotem”, inżynierowie firmy FANUC Polska stworzyli mobilne stanowisko zrobotyzowane z wykorzystaniem lekkiego robota współpracującego FANUC CRX-10iA/L, które przez cały tydzień odwiedzało warszawskie szkoły i uatrakcyjniało naukę uczniom.
Uczniowie Centrum Kształcenia Zawodowego nr 1 oraz czterech szkół ponadpodstawowych (Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 przy ul. Wiśniowej 57; Technikum nr 7 w Zespole Szkół im. inż. Stanisława Wysockiego, d. „Kolejówka", przy ul. Szczęśliwickiej 56; Zespołu Szkół nr 36 im. Marcina Kasprzaka przy ul. Kasprzaka 19/21 i Zespołu Szkół Łączności w Warszawie przy al. Stanów Zjednoczonych 24) mieli dzięki temu okazję realnie współpracować z robotem, charakteryzującym się wysoką wrażliwością i umiejętnością szybkiego reagowania w sytuacji zaistnienia bezpośredniego kontaktu z człowiekiem lub elementami otoczenia. Uczestnicy projektu przekonali się, że roboty tego typu są doskonale przygotowane do pracy ramię w ramię z człowiekiem i mogą być wyposażane w oprogramowanie narzędziowe odpowiadające zróżnicowanym, nawet najbardziej indywidualnym potrzebom.
Młodzi ludzie bardzo szybko nawiązali dobry kontakt z robotem. Niektórzy wręcz z miejsca obdarzyli go wyjątkową sympatią.
– Współpraca z robotem jest bardzo przyjemna i co ważne, od razu widać efekty naszej pracy – komentowali uczniowie, którzy chętnie wcielali się w rolę operatora. – Wystarczy tylko poustawiać robota, by ten szybko wykonał to, co mu nakazaliśmy. To jest naprawdę satysfakcjonujące.
Prezentacja robota w szkołach pozwoliła zauważyć, że robot współpracujący z uwagi na niewielką wagę (jedynie 40 kg) może być łatwo przemieszczany i swobodnie instalowany. Wiele osób zaangażowanych w projekt przekonało się, że obsługa maszyny nie sprawia większych kłopotów i nawet wśród uczniów niezaznajomionych z technologią szybko wzbudza entuzjazm.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Taka praca mogłaby być naprawdę przyjemna, wstawać rano i chętnie iść do pracy, by robić to, co się lubi – wyobrażali sobie młodzi entuzjaści robotów, być może przyszli programiści mechanicznych pracowników.
Przedstawiciele firmy FANUC gorąco zachęcali młodych ludzi do tego, by nie bali się snuć śmiałych planów i realizowali je w trosce o swoją przyszłość. Chętnie informowali młodzież o istnieniu szerokich możliwości zatrudnienia w tym obszarze technologii. Stanowiska integratorskie, gdzie praca programistów skutkuje wdrożeniem robotów do produkcji, działy utrzymania ruchu odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie parków maszynowych w fabrykach czy działy badawczo-rozwojowe, gdzie tworzy się nowe rozwiązania to tylko część propozycji, jakie niesie za sobą dynamicznie rozwijająca się robotyka.
Wydarzenie zostało bardzo dobrze odebrane przez uczniów i wysoko ocenione przez przedstawicieli szkół. Podczas zrobotyzowanych lekcji wyraźnie dostrzegany były zapał i naturalny proces wzbudzania kreatywności. To najlepsze podsumowanie i potwierdzenie tego, że warto tworzyć warunki, w których uczniowie mogą odkrywać swoje pasje i stawiać pierwsze kroki w kierunku osobistego rozwoju
w najbardziej przyszłościowych dziedzinach. W wydarzeniu wzięło udział 840 uczniów i nauczycieli.
Źródło: FANUC