Andrzej Ostrowski
Raporty
Czy polscy producenci środków transportu łatwo odnajdą się w zeroemisyjnym świecie
System przewozów pasażerskich i towarowych stanowi swego rodzaju krwioobieg gospodarki. Niezbędny wkład w jego funkcjonowanie wnoszą producenci środków transportu, w tym liczna rzesza firm, często niewielkich, dostarczających wyroby kooperacyjne i materiały do produkcji samochodów, taboru szynowego i sprzętu lotniczego.
Raporty
Krajowa zbrojeniówka istotna z punktu widzenia modernizacji technicznej naszego wojska
Tocząca się od lutego 2022 r. pełnoskalowa wojna w Ukrainie zmieniła postrzeganie warunków bezpieczeństwa Polski, szczególnie w zakresie stanu liczebnego i wyposażenia sił zbrojnych. W następstwie tego Ministerstwo Obrony Narodowej (MON) rozpoczęło zakupy uzbrojenia na bezprecedensową w polskich warunkach skalę i za olbrzymie pieniądze.
Raporty
Polski przemysł – w cieniu wojny i inflacji
Dane GUS o produkcji sprzedanej przemysłu w I kwartale 2023 r. nie pozostawiają żadnych wątpliwości – polska gospodarka weszła w fazę wyraźnego spowolnienia wzrostu. W okresie styczeń–marzec br. produkcja sprzedana była tylko o 0,6% niższa w porównaniu z sytuacją sprzed roku (kiedy odnotowano wzrost sprzedaży o 16% w stosunku I kwartału 2021 r.), co wskazuje, że regres produkcji, przynajmniej na razie, jest względnie płytki. Dotknął jednak szerokiego asortymentu produktów.
Raporty
Branża środków transportu w latach 2022–2023
Minione dwa i pół roku było trudnym okresem dla wszystkich segmentów przemysłu środków transportu bez wyjątku. Dotyczyło to więc producentów samochodów, taboru kolejowego, sprzętu lotniczego, jednostek pływających, a także części i podzespołów do wyrobów gotowych.
Raporty
Energochłonność polskiego przemysłu
Transformacja energetyczna – z mocnym naciskiem na rozwój zielonej energii (odnawialnych źródeł energii – OZE) i dekarbonizację gospodarki – jest traktowana w Unii Europejskiej jako najlepszy sposób na sprostanie wyzwaniom politycznym, ekonomicznym, ekologicznym i klimatycznym.
Raporty
Współpraca przemysłu z nauką – efekty, bariery, możliwości poprawy
Z badań prowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Konfederację „Lewiatan” wynika, że krajowi przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po oferowane przez ośrodki naukowe nowe rozwiązania techniczne i technologiczne, widząc w tym ważny czynnik budowania konkurencyjności i pozycji rynkowej. W rezultacie stopniowo rośnie odsetek polskich firm, które wprowadzają innowacje produktowe i procesowe, co jednak nie zmienia faktu, że pod względem innowacyjności nadal ustępujemy najwyżej rozwiniętym krajom UE, a nawet unijnym średniakom.
Raporty
Produkcja przemysłowa w Polsce w 2021 r.
Jeszcze do niedawna wydawało się, że wraz ze słabnięciem pandemii polski przemysł będzie miał za sobą okres zawirowań rynkowych. Atak Rosji na Ukrainę stworzył jednak nowy kontekst dla perspektyw powrotu przedsiębiorców sektora do pocovidowej normalności, a także dla przyspieszenia transformacji technologicznej firm.
Raporty
Branża środków smarnych dla przemysłu w 2021 r.
Zgodnie z danymi Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) krajowy rynek olejów i smarów osiągnął w 2020 r. wielkość 219,3 tys. ton. W porównaniu z poprzednim rokiem (235,2 tys. ton) oznacza to spadek o 6,8%. Skala sprzedaży w segmencie środków smarnych stosowanych w motoryzacji zmniejszyła się w tym czasie o 8,2% (do 121,5 tys. ton), podczas gdy segment przemysłowych olejów i smarów skurczył się w nieco mniejszym stopniu – ze 102,9 tys. ton w 2019 r. do 97,8 tys. ton w 2020 r. (a więc o ok. 5%).
- 1
- 2
- 3