Polska na 21. miejscu na świecie pod względem adopcji AI

Polska na 21. miejscu na świecie pod względem adopcji AI Freepik – DC Studio

Microsoft opublikował "AI Diffusion Report: Where AI Is Most Used, Developed, And Built",  który analizuje dostęp, poziom wykorzystania i warunki adopcji najszybciej rozprzestrzeniającej się technologii w historii, z której korzysta już ponad 1,2 miliarda ludzi.

Wysoka pozycja Polski

Pierwsze trzy miejsca pod względem adopcji sztucznej inteligencji zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie (59,4%), Singapur (58,6%) i Norwegia (45,3%). Polska osiągnęła wskaźnik dyfuzji AI na poziomie 26,4%, co plasuje ją na 21 miejscu na świecie na 147 badanych państw. Co ciekawe za plecami naszego kraju znalazły się między innymi Stany Zjednoczone (26,3%) czy Korea Południowa (25.9%).

Kluczowe wnioski 

Do najważniejszych wniosów płynących z raportu "AI Diffusion Report: Where AI Is Most Used, Developed, And Built" zaliczyć między innymi istotną rolę luki językowej. Kraje z rozwiniętą infrastrukturą cyfrową, edukacją technologiczną i możliwością korzystania z AI w rodzimym języku szybciej adaptują tę technologię. Za przykład może posłużyć tu Singapur, gdzie dzięki inwestycjom w łączność, rozwój nauk ścisłych oraz zwiększanie kompetencji cyfrowych aż 58,6% osób w wieku produkcyjnym używa AI.

Jednocześnie raport ostrzega, że język staje się jednym z kluczowych czynników wpływających na tempo rozwoju gospodarki cyfrowej i dostęp do korzyści płynących z AI. Niemal połowa treści w internecie jest po angielsku, przez co kraje używające innych języków wdrażają AI średnio o 20% wolniej  – nawet przy podobnym PKB i warunkach łączności. To udowania tylko dominującą rolę języka angielskiego na każdej płaszczyźnie.

Choć bariera językowa pozostaje wyzwaniem, stanowi ona również jedną z największych szans dla sztucznej inteligencji. Duże modele językowe (LLM) umożliwiają obecnie budowanie wysokiej jakości systemów tłumaczeniowych, a nawet trenowanie nowych modeli, wykorzystując znacznie mniej danych niż wcześniej. W tym sensie zniwelowanie bariery językowej to nie tylko zadanie techniczne, ale szansa na to, że sztuczna inteligencja rzeczywiście będzie służyła całej ludzkości, w każdym języku. 

Dysproporcje w rozwoju

Sztuczna inteligencja opiera się na trzech kluczowych filarach: elektryczności, łączności i mocy obliczeniowej. Jej rozwój i adopcja przebiegają najszybciej tam, gdzie te fundamenty są silne, a najwolniej tam, gdzie ich brakuje. Do kluczowych przyczyn nierównomiernego wdrażania AI na świecie należy zaliczyć:

  • Nierówności infrastrukturalne: adopcja AI w krajach Globalnej Północy jest ponad dwukrotnie wyższa niż w regionach Globalnego Południa. Wynika to m.in. z ograniczonego dostępu do infrastruktury centrów danych.
  • Koncentracja zasobów: aż 86% centrów danych znajduje się w trzech krajach: USA, Chinach i Indiach, co pogłębia globalne dysproporcje w możliwościach rozwoju AI.
  • Bariera dostępu dla użytkowników końcowych: nawet przy istniejącej infrastrukturze około połowa ludzkości (cztery miliardy osób) nadal nie posiada podstawowych możliwości korzystania z AI, ze względu na ograniczony dostęp do elektryczności, internetu czy umiejętności cyfrowych.

Przyszłość AI

Raport Microsoftu pokazuje, że przyszłość AI leży w równości dostępu — tylko powszechne inwestycje w łączność, edukację i lokalne języki pozwolą w pełni wykorzystać jej potencjał. Wyrównanie szans między krajami Globalnej Północy i Południa, a także między użytkownikami różnych języków, stanie się kluczowe dla demokratyzacji technologii. Sztuczna inteligencja ma szansę stać się narzędziem nie tylko rozwoju gospodarczego, ale także społecznego — pod warunkiem, że dostęp do niej będzie naprawdę powszechny.

Źródło: Microsoft

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 10/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę