Inteligentna tkanina z sensorami monitoruje stan dróg asfaltowych

Naukowcy z Instytutu Fraunhofera WKI opracowali innowacyjną tkankę z włókien lnu wyposażoną w zintegrowane sensory, która umożliwia ciągłe monitorowanie stanu technicznego nawierzchni asfaltowych bez konieczności ich uszkadzania.
Koniec z destrukcyjnymi pomiarami
Tradycyjne metody oceny dróg wymagają wierceń i pobierania próbek rdzeniowych, co uszkadza nawierzchnię oraz wymaga wyłączeń ruchu. Takie punktowe pomiary często nie wykrywają pełnego zakresu uszkodzeń w odpowiednim czasie. Rozwiązanie opracowane w projekcie SenAD2 eliminuje te problemy, umożliwiając długoterminowe planowanie i tworzenie prognoz stanu infrastruktury drogowej.
Jak działa system?
Tkanina z włókien lnu zawiera wplecione przewodzące czujniki o średnicy poniżej milimetra. Materiał produkowany w szerokości 50 centymetrów jest na tyle wytrzymały, że przetrwa przejazdy ciężkich pojazdów i rozścielaczy asfaltu. Po osadzeniu w asfalcie czujniki mierzą zmiany oporu elektrycznego, który koreluje ze stanem warstwy podbudowy. Dane przekazywane są do jednostki pomiarowej przy krawędzi jezdni i trafiają do oprogramowania analitycznego.
AI prognozuje uszkodzenia
Kluczowym elementem systemu są algorytmy sztucznej inteligencji analizujące dane z czujników. Określają aktualny stan nawierzchni i prognozują rozwój uszkodzeń, co pozwala zarządcom dróg wcześnie planować prace remontowe i uwzględniać je w harmonogramach finansowych. Po testach laboratoryjnych system został zainstalowany na demonstracyjnym odcinku drogi w strefie przemysłowej, gdzie pomyślnie rejestruje zmiany podczas przejazdów pojazdów.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Źródło: Fraunhofer WKI